Linie lotnicze China Eastern Airlines pozyskały czterech nowych inwestorów, którzy wniosą do przewoźnika 4,6 mld dolarów. Działanie jest częścią strategii polegającej na dywersyfikacji struktury własnościowej, informują władze linii.
Wszyscy nowi inwestorzy, którzy zasilą China Easter Airlines sumą wynoszącą łącznie 31 mld juanów, czyli 4,6 mld dolarów, to firmy państwowe, jednak oficjalny komunikat przewoźnika nie informuje o pomocy publicznej, ale o nowej strategii dywersyfikacji własności. Na podobne działania służące pomocy przewoźnikom państwowym należącym do “Chińskiej wielkiej trójki” władze Chin zdecydowały się jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa zapalenia płuc COVID-19, który w tym roku w dużej mierze zastopował funkcjonowanie globalnej branży lotniczej - rok temu, na podobnych zasadach do linii lotniczych China Southern Airlines trafiło 30 mld juanów pochodzących od trzech inwestorów.
Czterej inwestorzyTym razem China Life Investment Holding Limited, firma należąca do państwowej marki China Life Insurance Co, wniesie do China Eastern Airlines 11 mld juanów. 10 mld będzie pochodzić od innej firmy państwowej, Shanghai Jiushi Group. Dwie kolejne spółki skarbu państwa, China Reform Holdings Corporation oraz China Tourism Group wniosą po 5 mld juanów każda, informuje Agencja Reutera cytując informację giełdową opublikowaną w poniedziałek przez przewoźnika.
Choć plan dofinansowania państwowych firm lotniczych powstał jeszcze w ubiegłym roku, w obecnej sytuacji jest szczególnie ważny dla linii lotniczych. W I poł. b.r. linie lotnicze China Eastern Airlines zadeklarowały stratę netto w wysokości 8,5 mld juanów, będącą wynikiem załamania się rynku połączeń lotniczych wywołanego pandemią koronawirusa.
Odbudowa przewozówPodczas gdy wyniki finansowe z I poł. roku rozczarowują, w pierwsze miesiące II poł. b.r. wskazują, że linie lotnicze China Eastern Airlines są liderem odbudowy krajowych przewozów lotniczych. Podczas, gdy w lutym przewoźnik zmuszony był ograniczyć oferowanie (ASK) na trasach krajowych aż o 78 proc. r.d.r., w sierpniu krajowe oferowanie China Eastern było jedynie o 0,77 proc. niższe niż przed rokiem. Przekładając to na liczbę pasażerów, w lutym na pokładach rejsów krajowych przewoźnika gościło 88,5 proc. mniej osób niż przed rokiem, podczas gdy w sierpniu China Eastern były w stanie ograniczyć spadek liczby pasażerów na trasach krajowych do 14,9 proc., przewożąc ogółem 8,5 mln pasażerów na trasach krajowych w Chinach.
China Eastern Airlines przyznają, że za tak znaczącą odbudową przewozów w dużej mierze stoją
działania promocyjne związane ze sprzedażą biletów upoważniających do nielimitowanej liczby lotów. Programy, takie jak "Wild Your Weekends" oraz "Wild Morning and Nights” cieszą się dużą popularnością pasażerów, pozwalając “zrewitalizować obecne zasoby transportowe firmy”, czytamy w oświadczeniu prasowym. Podobną poprawę odnotowują również inni operatorzy tras krajowych w Chinach. Pod koniec sierpnia liczba lotów krajowych w Chinach osiągnęła poziom około 13 tys. dziennie, co stanowi poziom 90 proc. dziennej liczby operacji sprzed pandemii, poinformował Cui Xiaofeng, wicedyrektor Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC).
Działania zmierzające do odbudowy przewozów krajowych na razie nie przekładają się zysk linii lotniczych, jednak stanowią ważny krok w kierunku normalizacji. - Najnowsze działanie marketingowe, polegające na sprzedaży biletów okresowych, powinno być oceniane jako sukces w kategorii wpływu na postrzeganie podróży przez społeczeństwo, niezależnie od tego czy jest rentowne, przekonuje Xiong Wei, analityk branży lotniczej.
Odbudowa przewozów lotniczych w dalszym ciągu nie dotyczy jednak przewozów międzynarodowych, mocno zredukowanych w wyniku zamknięcia granic i ograniczeń w podróżowaniu. W sierpniu, wszystkie linie lotnicze należące do “Chińskiej wielkiej trójki” zanotowały spadki przewozów na trasach międzynarodowych przekraczające 90 proc.