Linie China Eastern Airlines odebrały pod koniec października br. w Hamburgu pierwsze airbusy A321neo. Odebrane dwie z 68 maszyn tego typu dla przewoźnika zadebiutowały na siatce przewoźnika w sobotę (2 listopada).
Pierwsze dwa A321neo dla chińskiej linii to maszyny o rejestracji B-32HX (MSN 12093) oraz B-32HY (MSN 12180), które zostały przebazowane 29 października z Hamburga do Szanghaju z międzylądowaniem w Astanie. Samoloty zabierają na pokład 196 pasażerów w dwuklasowej konfiguracji: 12 w klasie biznes (2-2) oraz 186 w ekonomicznej (3-3). Maszyny napędzane są silnikami CFM LEAP-1A.
Dzięki A321neo China Eastern zyska korzyści z najniższych kosztów operacyjnych i najwyższego poziomu komfortu w segmencie wąskokadłubowym. Dostawa wszystkich A321neo zakończy się na przełomie 2028-2029 r. Pasażerowie doświadczą większego poziomu komfortu dzięki kabinie Airspace by Airbus, która charakteryzuje się szerszymi fotelami, większymi stolikami i przestronnymi schowkami na bagaż tzw. XL bins. Dodatkowo każdy fotel będzie wyposażony w uchwyt na tablet i port USB, a oświetlenie LED dostosowane będzie na każdym etapie lotu. Członkowie załogi będą mieli również więcej miejsca do poruszania się dzięki szerszemu przejściu i łatwo dostępnym schowkom nad głową.
Flota China EasternPrzewoźnik z siedzibą w Szanghaju posiada obecnie flotę składającą się z 647 samolotów: 33 airbusów A319, 155 A320, 109 A320neo, 76 A321, dwóch A321neo, 30 A330-200, 26 A330-300, 20 A350-900, 36 boeingów B737-700, 102 B737-800, trzech B737 MAX 8, 20 B777-300ER, trzech B787-9, siedmiu comaców ARJ21-700 oraz
ośmiu C919. Przewoźnik oczekuje na dostawę 212 samolotów: 28 airbusów A320neo, 66 A321neo, ośmiu boeingów B737 MAX, dwóch B787-9,
11 comaców ARJ21 oraz 97 C919.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 poprzedniej generacji.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 806 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 028 A320neo, 6 6721 A321neo, co daje około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 559 maszyn z rodziny A320neo: 20 A319neo, 2 060 A320neo oraz 1 479 A321neo.