Linie lotnicze China Eastern Airlines planują wykorzystać nowe lotnisko Pekinu jako bazę do rozwoju swojej zagranicznej siatki połączeń, szczególnie do krajów biorących udział w chińskiej inicjatywie „Jednego pasa i jednego szlaku”.
Nowo powstający port lotniczy Beijing Daxing International Airport, którego otwarcie planowane jest na 30 września tego roku, będzie odgrywał kluczową rolę w chińskiej branży lotniczej, a także w rozwoju regionu „Jing-Jin-Ji”, czyli miast Pekinu, Tianjin oraz Hebei, jak również pasa ekonomicznego Jangcy, zapowiadają eksperci lotnictwa z Państwa Środka. Jak zdradził Huang Pu, główny dyrektor ds. planowania i koordynacji oddziału China Eastern Airlines w Pekinie, nowe, gigantyczne lotnisko stanie się także kluczowym hubem transportowym łączącym regiony uczestniczące w chińskiej inicjatywie “Jednego pasa i jednego szlaku”, a linie lotnicze, w których pracuje będą zaangażowane w realizację projektu.
China Eastern Airlines w szczególnie korzystnym położeniuGłównymi przewoźnikami lotniczymi w porcie lotniczym Daxing będą linie lotnicze China Eastern Airlines oraz China Southern Airlines. Przewoźnik narodowy, Air China, pozostanie w porcie lotniczym Beijing Capital, gdzie, po przenosinach innych przewoźników do Daxing, umocni swoją pozycję. Linie lotnicze, które podobnie jak Air China należą do sojuszy Star Alliance, domyślnie także pozostaną w Capital, choć chińskie władze lotnicze poinformowały, że zagraniczni przewoźnicy będą mogli wybrać, czy chcą korzystać z portu lotniczego Beijing Capital, czy z Daxing International, czy obsługiwać loty na oba stołeczne lotniska. Nie wykluczone, że z tej ostatniej opcji chętnie skorzystałby LOT, którego prezes
niedawno zapowiedział po otwarciu CPK chęć wykonywania 98 lotów tygodniowo do Chin, w tym 21 do Pekinu.
Większość obserwatorów branży uważa, że na nowej organizacji transportu lotniczego w stolicy Państwa Środka, spośród wszystkich przewoźników „Chińskiej wielkiej trójki” szczególnie skorzystają linie lotnicze China Eastern Airlines, które będą miały dwa główne huby w dwóch najważniejszych miastach Chin – w Pekinie oraz w Szanghaju. Z wypowiedziami tymi zgadza się Huang, który uważa, że obecność na Daxing stwarza szanghajskiemu przewoźnikowi szansę na długofalowy rozwój, a linie lotnicze są przygotowane na to by uczynić Pekin swoim głównym hubem.
– Beijing Daxing International Airport pozwoli liniom China Eastern pozyskać większą liczbę slotów niezbędnych do otwierania międzynarodowych tras z Pekinu. Szanghaj oraz Pekin staną się dla China Eastern dwiema bramami do tras dalekodystansowych do zagranicznych kierunków – dodaje He Jiankai, dyrektor generalny ds. sieci operacji biznesowych w China Eastern.
Wysyp nowych kierunków zagranicznychW oczekiwaniu na otwarcie swojego nowego hubu, linie lotnicze China Eastern znacząco zwiększyły siatkę połączeń międzynarodowych, koncentrując się Europie, obu Amerykach, Oceanii, Japonii, Korei Południowej oraz Południowo-Wschodniej Azji. Tylko w tym roku przewoźnik zainaugurował loty na trasach Taiyuan-Szanghaj-Chicago, Szanghaj-Iwate oraz Kanton-Nagoja. Na czerwiec i lipiec zapowiedziany jest start kolejnych połączeń międzynarodowych: Szanghaj-Budapeszt oraz Qingdao-Paryż i Dubaj. Już z nowego lotniska w Pekinie China Eastern zainaugurują loty do Paryża i Londynu, zapowiedział He.
W 2018 r. oferowanie przewoźnika na trasach międzynarodowych wzrosło o 6 proc. r/r. Linie latają do 11 lotnisk w Europie: Do Sztokholmu, Amsterdamu, Paryża, Pragi, Frankfurtu, na dwa londyńskie lotniska (Heathrow oraz Gatwick), do Rzymu, Madrytu, Moskwy i Petersburga. W Ameryce Północnej siatka połączeń bezpośrednich obejmuje siedem miast: Toronto, San Francisco, Los Angeles, Nowy Jork, Vancouver, Honolulu oraz Chicago.
W centrum uwagi „Jeden pas i jeden szlak”W swoich wypowiedziach przedstawiciele China Eastern poświęcają jednak najwięcej uwagi planowanym połączeniom do krajów biorących udział w chińskiej inicjatywie „Jednego pasa i jednego szlaku”.
– Linie lotnicze China Eastern będą w przyszłości stopniowo tworzyły kompletną siatkę połączeń łączących wszystkie główne kraje i regiony związane z inicjatywą „Jednego pasa i jednego szlaku” – zapowiedział Liu Shaoyong, prezes zarządu China Easter Airlines.
Zapowiedzi priorytetowego traktowania połączeń do krajów zaangażowanych w szeroko promowany przez władze Chin program, pojawiają się w ostatnim czasie ze strony innych przedstawicieli branży lotniczej Państwa Środka, np, ze strony
władz lotniska w Chongqing, co pozwala przypuszczać, iż wspieranie inicjatywy „Jednego pasa i jednego szlaku” jest zadaniem, jakie branży lotniczej postawiły władze kraju. Ze swej strony China Eastern zapowiada aktywne wykorzystanie lokalnej infrastruktury oraz siatki połączeń lotnisk w Szanghaju, Pekinie, Xi’an oraz w Kunming, tak aby stworzyć strategiczne połączenia lotnicze pomiędzy Chinami i krajami biorącymi udział w programie. Przewoźnik chce się także mocniej zaangażować w logistykę na trasach pomiędzy pomiędzy Europą i Południowo-Wschodnią Azją.
– W tej chwili China Eastern nie oferuje bezpośrednich połączeń z krajami Azji Centralnej, ale odnotowujemy postępy w tym zakresie. Zgodnie z naszym planem, Xi’an będzie ważnym hubem na podniebnym Jedwabnym Szlaku, łączącym Centralną Azję z Europą – powiedział He.
Współuczestnictwo przez China Eastern w budowie „Podniebnego Jedwabnego Szlaku” będzie wykraczało poza same otwierania nowych połączeń. Przewoźnik chce współpracować z innymi partnerami z branży oraz spoza niej, m. in. z producentami lotniczymi, hubami lotniczymi, firmami transportowymi, zakładami MRO oraz sektorem finansowym, deklaruje He.