Po ogłoszeniu opuszczenia sojuszu w listopadzie 2018 r. China Southern Airlines (CZ) 1 stycznia br. oficjalnie rozstała się z sojuszem SkyTeam, po ponad roku prac nad rozdzieleniem tych dwóch podmiotów. Jednak przewoźnik poinformował, że nadal będzie utrzymywał współpracę z wieloma członkami SkyTeamu.
W informacji prasowej na krótko przed opuszczeniem sojuszu, China Southern oświadczyła, że będzie nadal współdzielić kody lotnicze i utrzymywać współpracę lotniczą z 14 z 19 członków SkyTeam, w tym największą z liniami: Xiamen Airlines, Air France, Delta Air Lines i Saudi Arabian Airlines. Członkowie programu Pearl Club przewoźnika będą nadal korzystać z naliczania mil i elitarnych korzyści członkostwa w liniach partnerskich SkyTeam. Pięć linii lotniczych, z którymi China Southern nie ogłosiła stałej współpracy, to: Aeroméxico, China Eastern Airlines, Garuda Indonesia, Kenya Airways oraz Tarom.
1 stycznia China Southern uruchomiła także własną markę usług o nazwie „CZ Priority”, która zastąpi sojuszniczą markę „SkyPriority”. Nowa marka została stworzona, aby zapewnić, że członkowie posiadający złoty i srebrny status u przewoźnika oraz członkowie Elite i Elite Plus partnerów SkyTeam będą nadal korzystać z tych samych korzyści podczas lotu China Southern, w tym priorytetowej odprawy, priorytetowego bagażu, pierwszeństwa wejścia na pokład i dostęp do saloników biznesowych.
- SkyTeam i China Southern ściśle współpracowały przez ostatnie 12 miesięcy, aby zapewnić płynne przejście dla wszystkich klientów SkyTeam. Proces ten został w większości zakończony 31 grudnia 2019 r. Chcemy życzyć China Southern wszystkiego najlepszego w przyszłych ambicjach i nowych przedsięwzięciach - powiedział rzecznik SkyTeam,
komentując wyjście chińskiej linii lotniczej.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy chiński przewoźnik był także zajęty podpisywaniem umów z liniami lotniczymi spoza sojuszu SkyTeam, w tym umowami code-share z American Airlines, British Airways, Finnair, Emirates, Qatar Airways, Qantas oraz Japan Airlines. China Southern podpisała także dodatkową umowę o współpracy z American Airlines w marcu 2019 r. oraz
umowę joint venture z British Airways w grudniu 2019 r., a współpraca w zakresie wspólnego zbierania mil i innych korzyści dla pasażerów obud linii rozpocznie się w czerwcu 2020 r.Przewoźnik z siedzibą w Guangzhou posiada obecnie flotę składającą się z 626 samolotów: 14 A319, 116 320, 31 A320neo, 99 A321, 28 A321neo, 46 z rodziny A330,
sześciu A350-900, pięciu A380, 26 boeingów B737-700, 162 B737-800, 24 B737 MAX 8, dwóch B747-400F, 15 B777-300ER,
12 B777F, 10 B787-8, 15 B787-9 oraz 15 embraerów E190.