Największy przewoźnik lotniczy Chin, linie lotnicze China Southern Airlines, otwiera zapisy na emisję obligacji zamiennych o wartości 2,4 mld dolarów. Mega transakcja ma ożywić krajowy rynek obligacji - informuje Bloomberg.
China Southern Airlines otworzą w czwartek zapisy na swoje obligacje zamienne o łącznej wartości 16 mld juanów (2,4 mld dolarów). Jest to największa od 2011 r. transakcja przeprowadzona przez firmę spoza sektora finansowego, kiedy to firma China Petroleum & Chemical Corp. sprzedała obligacje o wartości 23 mld juanów - przypomina Bloomberg.
Rosnący optymizmDla przewoźników na świecie pandemia koronawirusa zapalenia płuc COVID-19 jest trudnym okresem. Linie lotnicze walczą o przetrwanie w sytuacji, gdy władze krajów zamknęły granice oraz wprowadziły ograniczenia w podróżowaniu. Na tym tle pozytywnie prezentuje się rynek przewozów lotniczych w Chinach. Pod koniec sierpnia liczba lotów krajowych w Państwie Środka osiągnęła poziom około 13 tys. dziennie, co stanowi poziom 90 proc. dziennej liczby operacji sprzed pandemii, poinformował Cui Xiaofeng, wicedyrektor Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). W okresie “Złotego tygodnia”, czyli świąt przypadających na początek października, linie lotnicze z Państwa Środka przewiozły na trasach krajowych 13 mln pasażerów.
Odbudowa popyty na krajowe przewozy lotnicze w Chinach wpływa na poprawę nastrojów inwestorów wobec branży lotniczej Państwa Środka. Cytowany przez Bloomberg analityk HSBC Holdings Plc szacuje, że “Chińska wielka trójka”, czyli trzy największe linie lotnicze w kraju, China Southern Airlines, China Eastern Airlines oraz Air China, najprawdopodobniej wypracowały zysk w trzecim kwartale roku. Mimo to, wobec łącznych strat przewoźników w I poł. roku, sięgających 4 mld dolarów, zysk w III kw. lub w całej II poł. roku najprawdopodobniej okaże się niewystarczający, aby zakończyć 2020 r. na plusie.
Transakcja ze spodziewanym pozytywnym przyjęciemPłynność jest głównym czynnikiem, który biorą pod uwagę profesjonalni inwestorzy rozważając kupno obligacji zamiennych - im większa emisja, tym większą płynnością będą odznaczały się papiery wartościowe, gdy trafią na notowania. Olbrzymia wartość sprzedaży China Southern oznacza również, że podczas zapisów zainteresowane osoby będą mogły uzyskać więcej obligacji w swoich alokacjach. Przewoźnik, emitent z gwarancjami rządowymi, oraz z najwyższym możliwym ratingiem kredytowym, może liczyć na to, że wartość obligacji wzrośnie do 18 proc. w chwili debiutu, prognozuje analityk Industrial Securities Co. cytowany przez Bloomberg.
Władze China Southern poinformowały w informacji skierowanej do inwestorów giełdowych, że przeznaczy część ze spodziewanych wpływów na zakup samolotów i materiałów dla lotnictwa, jak również do uzupełnienia kapitału. Firma planuje także emisję obligacji krótkoterminowych o wartości 10 mld juanów. W przypadku sześcioletnich obligacji zamiennych przewoźnik ustalił kurs wymiany na 6,24 juanów za jednostkę, 4 proc. wyższą niż w momencie środowego zamknięcia. W okresie ważności, obligacje będą oprocentowane w wysokości od 0,2 do 2 proc.
Emisja obligacji zamiennych jest już kolejnym działaniem w ostatnim czasie pozwalającym liniom lotniczym China Southern Airlines na pozyskanie kapitału. Rok temu do linii lotniczych trafiło 30 mld juanów pochodzących od trzech inwestorów. Na podobne pozyskanie kapitału od inwestorów, określane jako “strategię dywersyfikacji własności”
zdecydowały się linie lotnicze China Eastern Airlines, o czym poinformowały w poniedziałkowej informacji giełdowej.
Nie jest wykluczone, że ewentualny sukces China Southern na rynku obligacji zamiennych może skłonić innych przewoźników do zainteresowania się tym sposobem pozyskania kapitału.