Linie China Southern Airlines odebrały w piątek (18 lutego) w Hamburgu pierwsze airbusy A319neo. Pierwsze dwie z 15 maszyn tego typu dla przewoźnika, to także pierwsze A319neo na świecie odebrane przez linię lotniczą.
Pierwsze dwa A319neo dla chińskiej linii to maszyny o rejestracji B-328A (MSN 10239) oraz B-328C (MSN 10288). Samoloty zabierają na pokład 136 pasażerów w trzyklasowej konfiguracji: czterech w klasie biznes (2-2), 24 w klasie premium (3-3) oraz 108 w ekonomicznej (3-3).
Airbus A319neo to najmniejszy z rodziny wąskokadłubowych airbusów A320 w zmodernizowanej wersji neo. Samolot w standardowej wersji pomieści 140 pasażerów, maksymalnie może ich być do 160. Zasięg wersji pasażerskiej to prawie 7000 km, natomiast wersji ACJ319neo to już prawie 12500 km (15 godzin lotu). Dotąd producent sprzedał 70 maszyn w tym wariancie, a to bardzo słaby wynik porównując ją do zamówionych 1486 maszyn poprzedniej generacji (A319ceo). Na pewno wpływ na taki stan rzeczy ma nowa rodzina embraerów E2, a także airbus A220. Większy A220-300 może zabrać podobną liczbę pasażerów, jednak jego zasięg jest mniejszy i wynosi około 6000 km.
Z 70 zamówionych A319neo dostarczono do tej pory sześć: cztery A319neo w wersji ACJ oraz dwa w wersji pasażerskiej. Najwięcej tych samolotów, bo 31 sztuk, zamówiły amerykańskie linie Spirit Airlines. We flocie chińskiej linii docelowo ma być 15 takich maszyn.
Flota China Southern
Przewoźnik z siedzibą w Guangzhou posiada obecnie flotę składającą się z 642 samolotów: dziewięciu airbusów A319, dwóch A319neo, 106 A320, 39 A320neo, 99 A321, 53 A321neo, 40 z rodziny A330, 12 A350-900, pięciu A380, 26 boeingów B737-700, 163 B737-800, 24 B737 MAX 8, jednego B747-400F, 15 B777-300ER, 14 B777F, 10 B787-8, 17 B787-9 oraz siedmiu maszyn COMAC ARJ21-700.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 120 firm leasingowych i linii zamówiło 7859 maszyn z rodziny A320neo (70 A319neo, 3752 A320neo, 4037 A321neo), to około 63 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.