China Southern Airlines ma dodać do swojej floty ponad 200 wąskokadłubowych airbusów A320neo i boeingów B737 MAX w ciągu najbliższych trzech lat. Szczegóły dotyczące planów chińskiej linii zostały ujawnione w planie dostaw samolotów dla China Southern wydanym 27 marca br., o którym jako pierwszy poinformował Bloomberg.
Według najnowszych informacji całkowite zamówienie obejmie dokładnie 111 samolotów z rodziny A320neo oraz 103 samoloty z rodziny boeingów 737 MAX. Dostawy mają także obejmować poprzednią umowę ogłoszoną
w lipcu 2022 r. na 96 airbusów A320neo o wartości 12,2 mld dolarów. China Southern ogłosiła następujący harmonogram odbiorów nowych 214 samolotów. Linia chce odebrać 26 airbusów z rodziny A320neo i 37 boeingów B737 MAX w 2023 r. W kolejnym roku ma ich być kolejno 39 i 35 maszyn, natomiast w 2025 r. zostaną odebrane kolejno 46 i 31 samolotów obu producentów.
Boeingi 737 MAX wróciły w Chinach po długim czasie
Po prawie czterech latach od uziemienia B737 MAX, Chiny wznowiły loty komercyjne boeingów 737 MAX, otwierając drogę Boeingowi do odbudowy działalności na tym ważnym rynku lotniczym świata. Pierwszy od czasu uziemienia MAX-ów w marcu 2019 r. komercyjny lot boeinga 737 MAX został wykonany 13 stycznia 2023 r. Samolot o rejestracji B-1206 w barwach China Southern Airlines wystartował w lot krajowy z Kantonu do Zhengzhou. Tego samego dnia samolot o rejestracji B-1127 wykonał lot z Kantonu do Wuhan.
Długi marsz powrotny na chińskie przestworza
Boeing 737 MAX, będący najnowszą wersją najlepiej sprzedającego się samolotu produkcji Boeinga, został uziemiony w marcu 2019 po katastrofach w Indonezji oraz w Etiopii. Pierwszym organem nadzoru, który zdecydował się na uziemienie maszyny był Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). Boeingi 737 MAX powróciły do służby komercyjnej w wielu krajach świata pod koniec 2020 r., po tym gdy Boeing wprowadził zaakceptowane modyfikacje modelu oraz programu szkolenia pilotów. Chiny są ostatnim głównym rynkiem świata, który zgodził się na przywrócenie lotów komercyjnych modelu. Decyzja w tej sprawie zapadła ponad rok temu, w grudniu 2021 r. Szybkiemu wdrażaniu samolotów do służby nie służyły jednak trwające napięcia handlowe pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami.
Trudny kluczowy rynek Boeinga
Przed uziemieniem boeingów 737 MAX, w barwach linii lotniczych z Chin służyło 97 tych samolotów, z czego 34 w China Southern Airlines, największym kliencie programu z zamówieniami na 50 maszyn, wynika z danych Cirium. W październiku 2022 r. Boeing poinformował, iż jest w posiadaniu łącznie 138 wyprodukowanych samolotów dla klientów z Chin, które czekają na odbiór oraz podjął decyzję o zaoferowaniu maszyn innym klientom, gdyż nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie linie lotnicze z Chin zaakceptowały te samoloty. Historycznie linie lotnicze z Chin starały się dzielić zamówienia równo pomiędzy samoloty Airbusa i Boeinga, jednak w ciągu ostatnich kilku lat pojawiła się dysproporcja w dostawach i zamówieniach na rzecz Airbusa. W 2022 r. Boeing dostarczył do Chin osiem samolotów, podczas gdy Airbus ponad 100.
Flota China Southern
Przewoźnik z siedzibą w Guangzhou posiada obecnie flotę składającą się z 652 samolotów: dziewięciu airbusów A319, czterech A319neo, 106 A320, 39 A320neo, 99 A321, 55 A321neo, 40 z rodziny A330, 16 A350-900, 26 boeingów B737-700, 161 B737-800, 24 B737 MAX 8, 15 B777-300ER, 16 B777F, 10 B787-8, 17 B787-9 oraz 16 maszyn COMAC ARJ21-700. Przewoźnik oczekuje na dostawę 166 samolotów: 13 airbusów A319neo, 39 A320neo, 91 A321neo, czterech A350-900, 25 boeingów B737 MAX 8, jednego B777-300ER, trzech B787-9, 19 COMAC-ów ARJ21-700 oraz 20 C919.