Partner serwisu
Biznes i przemysł

China Southern również zamawiają 100 maszyn COMAC C919

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
China Southern również zamawiają 100 maszyn COMAC C919
Fot. Comac
China Southern Airlines stały się najnowszym chińskim przewoźnikiem, który zawarł umowę z firmą COMAC (Commercial Aviation Corporation of China) na zakup 100 wąskokadłubowych odrzutowców C919. Ogłoszenie to pojawiło się zaledwie kilka dni po tym, jak inny chiński przewoźnik Air China również złożył zamówienie na 100 egzemplarzy tego odrzutowca. 

W publicznym zgłoszeniu złożonym 29 kwietnia 2024 r. na giełdzie China Southern z siedzibą w Kantonie poinformowała, że zamówienie zostanie częściowo sfinansowane z własnych zasobów finansowych, a także z "pożyczek lub innych ustaleń finansowych przez banki lub inne instytucje". Określając szersze warunki umowy z COMAC, przewoźnik stwierdził, że chociaż wartość transakcji wynosi 9,9 mld dolarów pod względem cen katalogowych, to linia zapewniła sobie ustępstwa cenowe od producenta w ramach tak dużego zamówienia.

- Zakup samolotów jest zgodny ze strategią naszego kraju i skutecznie zaspokaja średnio- i długoterminowe potrzeby firmy w zakresie rozwoju floty wąskokadłubowej. Zapotrzebowanie chińskiego rynku krajowego na samoloty tego typu wykazuje znaczną tendencję wzrostową - możemy przeczytać w oświadczeniu China Southern Airlines.

Linia jest obecnym operatorem regionalnych odrzutowców Comac ARJ21 i posiada 26 egzemplarzy w służbie. Dzięki nowemu zamówieniu, China Southern dołączy jako operator C919 do linii z tzw. "Wielkiej Trójki" chińskich przewoźników - Air China i China Eastern Airlines. Ten ostatni przewoźnik z siedzibą w Szanghaju stał się pierwszym klientem programu, gdy jego pierwszy egzemplarz wszedł do służby komercyjnej w maju 2023 r.

Flota China Southern

Przewoźnik z siedzibą w Guangzhou posiada obecnie flotę składającą się z 662 samolotów: dziewięciu airbusów A319, czterech A319neo, 97 A320, 50 A320neo, 96 A321, 62 A321neo, 31 z rodziny A330, 20 A350-900, 20 boeingów B737-700, 160 B737-800, 28 B737 MAX 8, 15 B777-300ER, 17 B777F, 10 B787-8, 17 B787-9 oraz 26 maszyn COMAC ARJ21-700. Przewoźnik oczekuje na dostawę 253 samolotów: pięciu airbusów A319neo, 17 A320neo, 60 A321neo, 40 boeingów B737 MAX 8, jednego B777-300ER, dziewięciu COMAC-ów ARJ21-700 oraz 120 C919.

Informacyjnie o C919

COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji może pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Jest to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. C919 otrzymał certyfikat typu, po tym jak chiński regulator lotnictwa cywilnego, Civil Aviation Administration of China zatwierdził dokumenty certyfikacyjne samolotu we wrześniu 2022 r.

Maszyna jest napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.

Od 2019 r. sześć odrzutowców C919 przeprowadziło serię testów naziemnych i lotniczych w takich miastach jak Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Na koniec kwietnia br. program C919 liczy 933 zamówione maszyny plus 120 opcji oraz podpisanych wiele listów intencyjnych. Do tej pory producent dostarczył pięć samolotów tego typu. W ciągu najbliższych kilku lat COMAC planuje zwiększyć produkcję do ponad 12 samolotów C919 miesięcznie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Embraer dostarczył 1800. E-Jeta (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Embraer dostarczył 1800. E-Jeta (zdjęcia)

Piotr Bożyk 03 maja 2024

Pierwszy polski F-35 na linii montażu końcowego (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Airbus liczy na chińskie zamówienie samolotów podczas wizyty Xi w Paryżu

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Air China podpisały umowę na 100 samolotów C919

Pasażer i linie lotnicze

Air China podpisały umowę na 100 samolotów C919

Piotr Bożyk 28 kwietnia 2024

Airbus liczy na chińskie zamówienie samolotów podczas wizyty Xi w Paryżu

Biznes i przemysł

China Southern odebrała pierwsze airbusy A319neo

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Embraer dostarczył 1800. E-Jeta (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Embraer dostarczył 1800. E-Jeta (zdjęcia)

Piotr Bożyk 03 maja 2024

Pierwszy polski F-35 na linii montażu końcowego (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Airbus liczy na chińskie zamówienie samolotów podczas wizyty Xi w Paryżu

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Air China podpisały umowę na 100 samolotów C919

Pasażer i linie lotnicze

Air China podpisały umowę na 100 samolotów C919

Piotr Bożyk 28 kwietnia 2024

Airbus liczy na chińskie zamówienie samolotów podczas wizyty Xi w Paryżu

Biznes i przemysł

China Southern odebrała pierwsze airbusy A319neo

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5