China Southern Airlines stały się najnowszym chińskim przewoźnikiem, który zawarł umowę z firmą COMAC (Commercial Aviation Corporation of China) na zakup 100 wąskokadłubowych odrzutowców C919. Ogłoszenie to pojawiło się zaledwie kilka dni po tym, jak inny chiński przewoźnik Air China również złożył zamówienie na 100 egzemplarzy tego odrzutowca.
W publicznym zgłoszeniu złożonym 29 kwietnia 2024 r. na giełdzie China Southern z siedzibą w Kantonie poinformowała, że zamówienie zostanie częściowo sfinansowane z własnych zasobów finansowych, a także z "pożyczek lub innych ustaleń finansowych przez banki lub inne instytucje". Określając szersze warunki umowy z COMAC, przewoźnik stwierdził, że chociaż wartość transakcji wynosi 9,9 mld dolarów pod względem cen katalogowych, to linia zapewniła sobie ustępstwa cenowe od producenta w ramach tak dużego zamówienia.
- Zakup samolotów jest zgodny ze strategią naszego kraju i skutecznie zaspokaja średnio- i długoterminowe potrzeby firmy w zakresie rozwoju floty wąskokadłubowej. Zapotrzebowanie chińskiego rynku krajowego na samoloty tego typu wykazuje znaczną tendencję wzrostową - możemy przeczytać w oświadczeniu China Southern Airlines.
Linia jest obecnym operatorem regionalnych odrzutowców Comac ARJ21 i posiada 26 egzemplarzy w służbie. Dzięki nowemu zamówieniu, China Southern dołączy jako operator C919 do linii z tzw. "Wielkiej Trójki" chińskich przewoźników - Air China i China Eastern Airlines. Ten ostatni przewoźnik z siedzibą w Szanghaju stał się pierwszym klientem programu, gdy jego
pierwszy egzemplarz wszedł do służby komercyjnej w maju 2023 r.Flota China SouthernPrzewoźnik z siedzibą w Guangzhou posiada obecnie flotę składającą się z 662 samolotów: dziewięciu airbusów A319, czterech A319neo, 97 A320, 50 A320neo, 96 A321, 62 A321neo, 31 z rodziny A330, 20 A350-900, 20 boeingów B737-700, 160 B737-800, 28 B737 MAX 8, 15 B777-300ER, 17 B777F, 10 B787-8, 17 B787-9 oraz 26 maszyn COMAC ARJ21-700. Przewoźnik oczekuje na dostawę 253 samolotów: pięciu airbusów A319neo, 17 A320neo, 60 A321neo, 40 boeingów B737 MAX 8, jednego B777-300ER, dziewięciu COMAC-ów ARJ21-700 oraz 120 C919.
Informacyjnie o C919COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji może pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Jest to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. C919 otrzymał
certyfikat typu, po tym jak chiński regulator lotnictwa cywilnego, Civil Aviation Administration of China zatwierdził dokumenty certyfikacyjne samolotu we wrześniu 2022 r.
Maszyna jest napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.
Od 2019 r. sześć odrzutowców C919 przeprowadziło serię testów naziemnych i lotniczych w takich miastach jak Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Na koniec kwietnia br. program C919 liczy 933 zamówione maszyny plus 120 opcji oraz podpisanych wiele listów intencyjnych. Do tej pory producent dostarczył pięć samolotów tego typu. W ciągu najbliższych kilku lat COMAC planuje zwiększyć produkcję do ponad
12 samolotów C919 miesięcznie.