China Southern Airlines sprzedadzą dziesięć swoich boeingów 787-8 i dwa zapasowe silniki. Sprzedaż zostanie przeprowadzona w drodze otwartej licytacji. Przewoźnik z Państwa Środka przewiduje, że Dreamlinery, których średni okres użytkowania wynosi ponad dziesięć lat, zostaną dostarczone nabywcy w latach 2025–2026. Najmniejsze „Liniowce Marzeń” stały się nieekonomiczne dla chińskiego operatora.
Boeing 787-8 Dreamliner ma historyczne znaczenie dla południowych Chin. W 2013 roku China Southern Airlines jako pierwszy operator w Państwie Środka wprowadził ten model samolotu do komercyjnego użytku, co stanowiło kamień milowy w krajowym przemyśle lotniczym. Początkowo używany na trasach długodystansowych i krajowych, samolot stał się później podstawą operacji operatora w Sincjangu. Do 2018 r. oddział w autonomicznym regionie Chin zarządzał sześcioma z dziesięciu B787-8 w barwach przewoźnika, obsługując loty do Pekinu, Szanghaju i Chengdu. Wszystkie maszyny dostarczono w latach 2013–2014.
(Nie)ekonomiczny B787
Jednak najmniejszy wariant „Liniowca Marzeń” został stopniowo przyćmiony przez swojego większego „brata”, boeinga 787-9. Model 787-8 ze względu na mniejszą liczbę pasażerów i wyższe koszty w przeliczeniu na jedno miejsce nie jest już tak opłacalny dla linii lotniczych. Dla porównania, 787-9 oferuje większą liczbę miejsc siedzących i lepszą wydajność operacyjną, co czyni go preferowanym wyborem dla nowoczesnych flot. Z tego powodu China Southern Airlines zdecydowały się o sprzedaży wszystkich B787-8.
Zamiar linii sprzedaży dziesięciu najmniejszych Dreamlinerów wpisuje się w szerszy trend branżowy wśród chińskich linii lotniczych, polegający na wycofywaniu starszych samolotów szerokokadłubowych na rzecz bardziej wydajnych większych modeli. Na początku tego roku operator z siedzibą w Kantonie wycofał ostatniego airbusa A380-800 i znacznie spowolnił proces zakupu i odbioru samolotów szerokokadłubowych, co odzwierciedla zmianę trendu rynkowego i położenie większego nacisku na realizację operacji większymi samolotami wąskokadłubowymi, co lepiej odpowiada zapotrzebowaniu rynkowemu po pandemii na rynkach krajowych i regionalnych.
Zgodnie z oficjalnym ogłoszeniem o zaproszeniu do składania ofert zamieszczonym na stronie internetowej, sprzedaż zostanie przeprowadzona w drodze otwartej licytacji. Oczekuje się, że samoloty, których średni okres użytkowania wynosi ponad dziesięć lat, zostaną dostarczone nabywcy w latach 2025–2026, do czasu zatwierdzenia umowy sprzedaży przez zarząd. Sprzedaż boeingów 787-8 uwydatnia kontrastujące trendy na rynku samolotów szerokokadłubowych. Podczas gdy globalny popyt na samoloty o szerokim kadłubie wzrósł, szczególnie w takich regionach jak Bliski Wschód i Europa, ożywienie na międzynarodowym rynku lotniczym w Chinach jest opóźnione. W rezultacie samoloty szerokokadłubowe często są niedostatecznie wykorzystywane na trasach krajowych, co prowadzi do nieefektywności.
Zmiana rynkowych warunków
Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA)
światowy ruch pasażerski osiągnął we wrześniu 2024 r. rekordowy poziom, do czego przyczynił się duży wzrost ruchu transatlantyckiego. Z kolei chińskie linie lotnicze miały trudności z przywróceniem przepustowości sprzed pandemii na trasach długodystansowych, zwłaszcza do
Ameryki Północnej, gdzie „ożywienie” rynku utrzymuje się na poziomie poniżej 30 proc. wyników sprzed 2019 roku.
W przypadku China Southern zmniejszenie wielkości floty szerokokadłubowej wydaje się taktyczną reakcją na obecne otoczenie rynkowe. Koncentrując się na samolotach wąskokadłubowych, linie lotnicze zamierzają w bardziej konserwatywny sposób zarządzać wzrostem przepustowości, dostosowując flotę do aktualnego zapotrzebowania rynku.
Sprzedaż floty B787-8 sygnalizuje nie tylko koniec pewnej ery, ale także strategiczny zwrot w kierunku oszczędniejszego i bardziej wydajnego operowania. W miarę ciągłej ewolucji globalnej dynamiki lotnictwa, zdolność linii lotniczych do dostosowywania swojej strategii flotowej do rynkowych uwarunkowań będzie kluczem do utrzymania przewagi konkurencyjnej.