Pierwszy większy samolot pasażerski wyprodukowany w Chinach poleciał dziś (28 maja) w swój pierwszy lot komercyjny z pasażerami. Mowa tutaj o COMAC-u C919, dzięki któremu Chiny właśnie sygnalizują swoją obecność na rynku wąskokadłubowych odrzutowców i chcą konkurować z Airbusem oraz Boeingiem.
Pierwszy C919 China Eastern o rejestracji B-919A wystartował z lotniska Hongqiao (SHA) w Szanghaju o godzinie 10:32 czasu lokalnego, kierując się na lotnisko Beijing Capital Airport (PEK) w Pekinie. Państwowa telewizja CCTV podała, że samolot przewoził na rejsie inauguracyjnym (CES9192) 130 pasażerów i wylądował 40 minut przed czasem, a wszyscy znajdujący na pokładzie otrzymali specjalne czerwone karty pokładowe i wystawny "posiłek tematyczny" upamiętniający pierwszy lot.
Po 1,5 godzinnym postoju w Pekinie maszyna powróciła do Szanghaju. Od poniedziałku C919 China Eastern będzie obsługiwał loty na trasie między Szanghajem a Chengdu.
Linie China Eastern Airlines zapewniają, iż nowe maszyny rodzimej produkcji będą dysponowały szeregiem udogodnień, które docenią pasażerowie. Na pokład maszyna zabierze 164 pasażerów: ośmiu w klasie biznes (2-2) oraz 156 w klasie ekonomicznej (3-3). W klasie ekonomicznej, z fotelami w układzie 3-3, środkowe miejsce będzie szersze “o dwa palce” od pozostałych foteli, informuje China Eastern.
China Eastern Airlines zamówiły łącznie 20 C919 i są pierwszymi liniami lotniczymi, które eksploatują ten typ. Do końca 2023 r. w ich flocie mają znajdować się cztery lub pięć takich maszyn. Obecnie trwa jeszcze walidacja certyfikatu typu przez władze lotnicze innych krajów, m.in. przez EASA i FAA. Cała procedura może jednak potrwać nawet i kilka lat. Bez uzyskania międzynarodowego certyfikatu typu C919 będzie mógł latać tylko w Chinach lub krajach uznających chińskie regulacje lotnicze (China Civil Aviation Regulations CCAR-25-R3).
Certyfikacja C919
Lokalnie opracowany samolot pasażerski C919 otrzymał
certyfikat typu, po tym jak chiński regulator lotnictwa cywilnego, Civil Aviation Administration of China zatwierdził dokumenty certyfikacyjne samolotu we wrześniu 2022 r.
Pierwsza dostawa C919 miała miejsce pod koniec ubiegłego roku właśnie do China Eastern Airlines, a jest to następstwem 11-letniego programu, który pozwala nowemu samolotowi konkurować z producentami jak Airbus i Boeing. Certyfikacja typu stanowiła również kamień milowy w zdolności Chin do uzyskania certyfikatu zdatności do lotu dużych samolotów pasażerskich zgodnie z międzynarodowymi wzorcami i standardami.
Informacyjnie o C919
COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji będzie mógł pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Będzie to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. Maszyna będzie napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.
Od 2019 r. sześć odrzutowców C919 przeprowadziło serię testów naziemnych i lotniczych w takich miastach jak Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Na dzień 28 listopada program C919 liczy 610 zamówień plus 47 opcji i 659 listów intencyjnych, czyli w sumie zobowiązania na 1314 samolotów. COMAC planuje produkcję ponad
12 samolotów C919 miesięcznie.