Commercial Airport of China zapowiedział masową produkcję samolotów C919. Mimo opóźnień w harmonogramie lotów testowych, pierwsza maszyna ma trafić do klienta w 2021 roku. Samolot C919 potrzebuje około 3-4 lat, by uzyskać certyfikat zdatności do lotu, wydawany przez Administrację Lotnictwa Cywilnego Chin.
Jak zaznacza Lu Zgeng, wicedyrektor ds. sprzedaży w Comac, trwające procedury nie powinny opóźnić dostawy pierwszego egzemplarza C919 premierowemu klientowi, China Eastern Airlines.
Podczas salonu w Singapurze przedstawiciele koncernu Comac będą rozmawiać z klientami z Azji Południowo-Wschodniej w sprawie ewentualnego partnerstwa. Producent zdaje sobie sprawę, że czeka go tu spora konkurencja. Rynek azjatycki jest przecież łakomym kąskiem dla Airbusa i Boeinga. Obie firmy wzmocniły zresztą zakres swojego działania, mając u boku takich partnerów, jak
Embraer (w przypadku Boeinga) i
Bombardier (przykład Airbusa). Według prognoz organizacji IATA Chiny będą najszybciej rozwijającym się rynkiem lotniczym świata, a za cztery lata mają wyprzedzić pod tym względem Stany Zjednoczone, dotychczasowego lidera rynku lotniczego. Więcej o tym, co leży u źródeł fenomenu Państwa Środka piszemy
tutaj.Certyfikat wydany przez CAAC nadal będzie zezwalał tylko na samolot w Chinach. Planista musi uzyskać wszystkie zgody amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, aby umożliwić jej sprzedaż samolotu na rozwiniętych rynkach. Europejski urząd EASA już uruchomił procedurę certyfikacji, amerykański FAA jeszcze nie. C919 odbył swój pierwszy lot testowy w maju zeszłego roku, a pełny program testów w locie rozwinie się w ciągu najbliższych dwóch lat, powiedział Steven Lien, Asia prezes oddziału lotniczego Honeywell International Inc. Firma amerykańska jest jednym z wykonawców zaangażowanych w projekt.
Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) to znajdujący się w państwowych rękach producent z branży aeronautycznej, z siedzibą w Szanghaju. Przedsiębiorstwo powstało 11 maja 2008 roku i dysponuje obecnie kapitałem 2,79 mld dolarów. Comac jest także producentem modelu C919, który ma konkurować z rosyjskim MC-21, a także wąskokadłubowymi samolotami Boeinga i Airbusa.