CDB Aviation Lease, spółka leasingowa China Development Bank, ogłosiła w ostatnich dniach, że zamówiła łącznie 130 nowych samolotów. W ubiegłym tygodniu lessor zakupił 80 airbusów z rodziny A320neo, a wczoraj (19 września) poinformował, że zamówił także 50 boeingów B737 MAX 8.
Ostatnia ogłoszona transakcja stanowi istotny kamień milowy dla Boeinga, który od 2018 r. borykał się ze spowolnieniem zamówień z Chin w obliczu napiętych stosunków handlowych między USA a Chinami oraz
uziemieniu 737 MAX po dwóch katastrofach z ich udziałem. Jednak w ostatnich tygodniach Boeingowi udało się odnotować mały sukces, ponieważ amerykański producent
wznowił dostawy 737 MAX liniom z Chin.
Zamówienie 50 odrzutowców MAX jest według Reutersa największym zamówieniem złożonym przez chińskiego klienta od czasu, gdy China Southern Airlines zamówiły taką samą liczbę 737 MAX w 2015 r. Jak podała spółka dominująca w oświadczeniu, CDB Aviation Lease spodziewa się dostaw nowych B737 MAX 8 w latach 2028 - 2031.
CDB kupiło także A320neo
Zamówienie na samoloty MAX jest drugą dużą transakcją ogłoszoną przez China Development Bank Financial Leasing w ciągu tygodnia. W czwartek (12 września) CDB Aviation poinformowało o tym, że zakupi 80 airbusów A320neo. Dostawy tych maszyn mają rozpocząć się w 2030 r., a zakończą się pod koniec 2032 r.
W ogłoszeniu spółki na giełdzie w Hongkongu wyjaśniono, że zamówienie zoptymalizuje strukturę floty lessora oraz zwiększy udział samolotów nowej generacji z zaawansowanymi technologiami i wysoką wydajnością paliwową. China Development Bank nie określił konkretnych wariantów rodziny samolotów A320neo, które będą objęte umową zakupu, ani nie wskazał, jakie silniki mogą zostać wybrane. Nie podano także wartości kosztów proponowanej transakcji.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 poprzedniej generacji.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 581 maszyn z rodziny A320neo: 67 A319neo, 4 011 A320neo, 6 503 A321neo, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 518 maszyn z rodziny A320neo: 19 A319neo, 2 048 A320neo oraz 1 451 A321neo.
Rodzina B737 MAX
Samolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów. Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiło 6 347 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2 751 B737 MAX 8), co daje około 38 proc. rynku wąskokadłubowego.
Do tej pory Boeing dostarczył 1618 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 2 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 3,8 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.