Władze lotnicze Chin postanowiły ukrócić praktykę niewykorzystywania międzynarodowych praw przelotowych. Ma to poprawić efektywność wykorzystania cennych tras lotniczych, informuje China Daily.
Oferowanie mniejszej, niż deklarowana, liczby lotów stało się w Państwie Środka praktyką, która nie będzie mogła liczyć na pobłażanie Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC), poinformowali w ubiegłym tygodniu przedstawiciele Urzędu.
– Niektóre linie lotnicze posuwały się nawet do fałszowania rozkładów lotów, po to, by zajmować większą liczbę slotów na starty i lądowania – powiedział Yu Biao, wicedyrektor Departamentu Transportu CAAC, dodając, iż „pilnie potrzebne są środki zaradcze”.
Loty widma
Problem wnioskowania przez linie lotnicze slotów na obsługę lotów, które później nie są faktycznie wykorzystywane, nie jest specyfiką rynku lotniczego Państwa Środka. Na całym świecie zdarzają się przypadki, w których przewoźnicy wnoszą o przyznanie slotów oraz praw przelotowych, deklarując chęć obsługi lotów, jednak później loty te nie są wykonywane w całości, są wykonywane częściowo lub też są odwoływane. Motywacją dla linii lotniczych do podejmowania tych działań jest chęć zdobycia “na zapas” przed konkurencją najcenniejszych slotów na lotnisku, przecenianie potencjału komercyjnego trasy lub problemy operacyjne.
Sposób, w jaki władze lotnicze lub lotniska podchodzą do tej sytuacji, jest różny. Lotniska z ograniczonym ruchem lotniczym często przymykają oczy na to zjawisko, na pierwszym miejscu stawiając dobre relacje z przewoźnikiem. Z liberalnego podejścia do odwoływań lotów znane są także Stany Zjednoczone. Z kolei niektóre kraje lub lotniska podchodzą do zagadnienia bardzo restrykcyjnie, tak jak Singapur, gdzie każde odwołanie lotu wiąże się z postępowaniem wyjaśniającym lokalnych władz lotniczych, a nagminne odwoływania doprowadzały w przeszłości do odbierania slotów na lotnisku Changi. Jak wynika z wypowiedzi przedstawiciela CAAC, stanowisko Chin w tej sprawie stopniowo ewoluuje w kierunku bardziej restrykcyjnego podejścia.
System ocen i kar
W ciągu ostatnich lat, władze lotnicze Chin systematycznie obniżały wymogi, jakie rodzimi przewoźnicy musieli spełnić, by otworzyć nowe połączenia międzynarodowe. By przeciwdziałać nadużyciom, inspektorzy CAAC prowadzili dochodzenia mające ustalić, które linie lotnicze nie obsłużyły deklarowanej liczby operacji lotniczych. Mimo to, jak przyznaje Yu, nadużycia wciąż miały miejsce, głównie przez brak regularności inspekcji, oraz przez to, że w uregulowaniach brakowało narzędzi karania nieprzestrzegających zasad linii lotniczych.
Od lipca tego roku, kiedy to wejdą w życie nowe zasady, stosowanie przez linie lotnicze nagannego procederu ma zostać znacznie ograniczone. W przypadku tras lotniczych, na których istnieją wystarczające rezerwy oferowania, inspektorzy CAAC przestudiują wskaźnik planowanych lotów oraz zmiany w planach rozkładów. W przypadku najcenniejszych tras lotniczych władze będą zobowiązane do sprawdzenia każdego lotu pod kątem punktualności oraz pełnego wykorzystania praw przelotowych.
Linie lotnicze, które nie dostosują się do nowych wymogów, co dwa miesiące będą dostawały oceny, które będą stanowiły podstawę do nakładania kar. Wśród narzędzi karania w dyspozycji CAAC jest m.in. możliwość nakładania na linie lotnicze zakazu otwierania nowych połączeń międzynarodowych przed okres od miesiąca do roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.