Chińska państwowa agencja CASC oficjalnie ogłosiła w piątek (4 listopada) istniejącą już umowę na odrzutowce Airbusa o wartości 17 miliardów dolarów amerykańskich. Eksperci nie mają złudzeń, że chodziło o pokazanie wizyty kanclerza Niemiec Olafa Scholza. Samo ogłoszenie zaskoczyło europejskiego producenta samolotów i wielu obserwatorów Chin - donosi Reuters.
Stara umowa ponownie ogłoszona
Państwowa China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) ogłosiła wczoraj, że podpisała umowę na 140 samolotów Airbusa, w tym na 132 odrzutowce z rodziny A320neo i osiem szerokokadłubowych A350. Ta informacja nie byłaby zaskoczeniem gdyby to była nowa umowa i nie stało się to podczas jednodniowej wizyty Olfa Scholza. Agencja CASC poproszona o komentarz nie odpowiedziała natychmiast na prośbę Reutersa.
Termin ogłoszenia tej wiadomości wywołał sporo spekulacji, ponieważ dział prasowy Airbusa powiedział Reutersowi, że ogłoszona umowa obejmuje transakcje już znajdujące się w jego księgach zamówień. To m.in. część umowy na 292 samoloty ogłoszonej w lipcu br. Źródła branżowe zaznajomione ze sprawą twierdzą, że umowa A350 dotyczy podpisanego porozumienia pod koniec 2019 r.
Ogłoszenie następuje także w momencie, w którym Pekin jest powszechnie postrzegany jako chętny do pokazania konkretnych osiągnięć z wizyty, która wzbudziła w Niemczech obawy, że Berlin będzie przedkładał więzi gospodarcze z Pekinem nad bezpieczeństwo i sprawy strategiczne. Tutaj warto dodać, że Chiny są największym partnerem handlowym Niemiec, a Scholz zdecydował się zabrać ze sobą dużą delegację biznesową.
Chiny kupiły w tym roku 292 Airbusy
Airbus potwierdził 1 lipca odpisanie umowy dot. zamówienia 292 nowych samolotów A320neo z Air China, China Eastern, China Southern i Shenzhen Airlines. Największe zamówienie wtedy złożyła linia China Eastern Airlines, która zakupiła 100 samolotów z rodziny A320neo za około 2,8 mld dolarów, nie precyzując, które warianty A320neo wybierze. Dostawy do tej linii mają zakończyć się z końcem 2026 r.
Natomiast China Southern Airlines zamówiły 96 odrzutowców, które zostaną odebrane w latach 2024-2027, przy czym 30 samolotów zaplanowano do odbioru na 2024 r., 40 w 2025 r., 19 w 2026 r. oraz siedem w 2027 r. Linia Air China również chce w swojej flocie 96 A320neo, z których 32 trafią do floty Shenzhen Airlines. Tutaj dostawy będą trwały od 2023 do 2028 r.
Całe zamówienie oprócz kontekstu politycznego, ma także ten techniczno-ekonomiczny. Amerykański koncern, po katastrofach i problemach z jakością produkowanych samolotów, uważany jest w Chinach za mało wiarygodny.Więcej na ten temat w naszym artykule "
Airbus sprzedał w Chinach 292 samoloty z rodziny A320neo".