Wczoraj Unia Europejska i Chiny podpisały dwustronne umowy w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego i „horyzontalną umowę lotniczą”, zezwalającą unijnym liniom lotniczym wykonywanie operacji lotniczych do Chin z dowolnego państwa UE.
Oczekuje się, że umowy wpłyną na rozszerzenie współpracy między Chinami a UE w obszarach bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, certyfikacji zdatności do lotu i ochrony środowiska, operacji lotniczych, kontroli ruchu lotniczego, licencjonowania i szkoleń. Oczekuje się również, że umowy przyniosą znaczące korzyści ekonomiczne w wysokości około 3,5 mld euro dla UE i przyczynią się do ekspansji w zakresie operacji pasażerskich i towarowych. Obecnie Komisja Europejska szacuje, że istnieje około 110 cotygodniowych lotów frachtowcami w obie strony między Chinami a państwami członkowskimi.
Chiny poczyniły znaczne wysiłki, aby rozwinąć swój przemysł lotniczy w ciągu ostatniego roku. W sprawozdaniu Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC) z grudnia 2018 r. wskazano, że liczba lotnisk w tym kraju prawie podwoi się do 2035 r., a także podjęte zostaną indywidualne wysiłki europejskich portów lotniczych i władz w celu złagodzenia przeszkód celnych i ograniczeń związanych z dostępnością slotów. Jednak problemy te nadal nękają operatorów i lotniska w obu regionach – powiedział David Su, prezes YTO Cargo Airlines.
Su przyznał, że YTO stoi w obliczu ograniczeń dotyczących slotów nie tylko w największych chińskich portach lotniczych, ale także w Holandii, Niemczech i Francji, głównie z powodu ograniczonych praw przewozowych w tych krajach. Najbardziej bezpośrednim rozwiązaniem, powiedział, jest „podjęcie bardziej dwustronnych negocjacji z tymi krajami, aby otworzyć je trochę bardziej dla naszego ruchu”. Z wczorajszymi umowami rozszerzone prawa ruchu towarowego między UE a Chinami wkrótce staną się faktem.
Chińskie władze lotnicze i logistyczne podjęły już znaczące wysiłki w celu rozszerzenia umów o współpracy w zakresie transportu lotniczego za granicą. W kwietniu 2019 roku Chiny i Urugwaj podpisały protokół ustaleń w celu ustanowienia umów o transporcie lotniczym i celnym między krajami, podczas gdy lotnisko w Budapeszcie (BUD) podpisało umowy z Xi'an i Zhengzhou w celu zwiększenia połączeń między Chinami a Węgrami. W ramach trwającej w Chinach inicjatywy „Belt and Road”, mającej na celu rozszerzenie rozwoju infrastruktury i szlaków handlowych w regionie i poza nim, w nadchodzących latach spodziewane są dalsze porozumienia między Chinami a zewnętrznymi partnerami handlowymi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.