Chińska firma EHang inwestująca w technologię bezzałogowych pojazdów latających ogłosiła plany budowy do końca tego roku pierwszego na świecie portu dla takich maszyn. Pionierska budowla ma stanąć w chińskim Hezhou.
Cała inwestycja będzie się składać w zasadzie z jednego budynku o powierzchni 2 500 metrów kwadratowych. Na jego parterze znajdzie się hol, na pierwszym piętrze poczekalnia dla pasażerów, a piętro wyżej znajdzie się strefy przylotów i odlotów. Na dachu zaś stworzone zostaną cztery lądowiska dla dwumiejscowych pojazdów EHang 216.
Chińska spółka niedawno ukończyła pierwsze testy swoich bezzałogowych taksówek w Stanach Zjednoczonych i uzyskała pozwolenie na wykonanie próbnych lotów w Norwegii. W kwietniu 2019 roku autonomiczne pojazdy EHang zakończyły pierwszą serię lotów pasażerskich w stolicy Austrii. Według producenta jego maszyny z powodzeniem wykonały ponad dwa tysiące lotów testowych. Firma deklaruje jednak, że jej priorytetem jest dla niej jej rodzimy rynek.
– Hezhou to piękne miasto o dużym potencjale turystycznym i cieszymy się, że możemy zwiększyć jego atrakcyjność dla zwiedzających dzięki naszym pojazdom – czytamy w oświadczeniu EHang. – W miarę postępów zamierzamy tworzyć bardziej komercyjne aplikacje dla pojazdów EHang 216, takie jak zwiedzanie z lotu ptaka. Zapraszamy do współpracy coraz więcej lokalnych partnerów. Chcemy, by korzystali z możliwości, jakie daje bezpieczne i autonomiczne zwiedzania miasta z powietrza – dodaje firma.
Hezhou liczyło przed epidemią COVID-19 niespełna 250 tysięcy mieszkańców. Cała prefektura miejsca zaś ponad 2 miliony. Tereny miasta są nieprzerwanie zamieszkałe od około 9 tysięcy lat. Jednak to nie zabytki są największą atrakcją Hezhou. Jest nim zieleń. Lasy zajmują aż 76 proc. powierzchni miasta. W jego okolicy znajduje się Leśny Park Narodowy w Zhangjiajie, którego bajeczne krajobrazy posłużyły jako plan zdjęciowy do filmu Avatar Jamesa Camerona. Wbrew pozorom to dzieło to nie tylko efekty pracy grafików komputerowych.
EHang chce wykorzystać lotnisko w Hezhou jako poligon doświadczalny dla niego samego i całej rodzącej się branży powietrznych pojazdów autonomicznych. Brakuje jej obecnie nie tylko rozwiązań prawnych, ale wypracowanych procedur działania. Port, który ma być gotowy za kilka miesięcy, ma pozwolić to zmienić.
Z powodu obecnej sytuacji liczba turystów zagranicznych odwiedzających Państwo Środka, a tym samym i Hezhou, drastycznie spadnie. EHang liczy jednak, że brak możliwości swobodnego podróżowania poza granice Chin spowoduje, że pieniądze z turystyki zasilą silniej lokalny budżet.