Po prawie czterech latach od uziemienia modelu, Chiny wznawiają loty komercyjne boeingów 737 MAX, otwierając drogę Boeingowi do odbudowy działalności na tym ważnym rynku lotniczym świata, informuje Agencja Reutera.
Pierwszy od czasu uziemienia modelu w marcu 2019 r. komercyjny lot boeinga 737 MAX został wykonany w piątek, 13 stycznia 2023 r. Samolot o rejestracji B-1206 w barwach China Southern Airlines wystartował w lot krajowy z Kantonu do Zhengzhou. Tego samego dnia samolot o rejestracji B-1127 wykonał lot z Kantonu do Wuhan.
Długi marsz powrotny na chińskie przestworza
Boeing 737 MAX, będący najnowszą wersją najlepiej sprzedającego się samolotu produkcji Boeinga, został uziemiony w marcu 2019 po katastrofach w Indonezji oraz w Etiopii. Pierwszym organem nadzoru, który zdecydował się na uziemienie maszyny był Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). Boeingi 737 MAX powróciły do służby komercyjnej w wielu krajach świata pod koniec 2020 r., po tym gdy Boeing wprowadził zaakceptowane modyfikacje modelu oraz programu szkolenia pilotów.
Chiny są ostatnim głównym rynkiem świata, który zgodził się na przywrócenie lotów komercyjnych modelu.
Decyzja w tej sprawie zapadła ponad rok temu, w grudniu 2021 r. Szybkiemu wdrażaniu samolotów do służby nie służyły jednak trwające napicia handlowe pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami. We wrześniu 2021 r. amerykańska sekretarz handlu, Giny Raimondo,
oskarżyła Chiny o uniemożliwianie lokalnym liniom lotniczym zakupu samolotów Boeinga o łącznej wartości dziesiątek miliardów dolarów, łamiąc w ten sposób postanowienia porozumienia handlowego z 2020 roku zawartego z poprzednią administracją Stanów Zjednoczonych, w którym Chiny zobowiązały się do kupowania amerykańskich produktów.
W październiku 2022 r. linie lotnicze z zagranicy rozpoczęły wykorzystywanie boeingów 737 MAX do obsługi operacji lotniczych do Chin. W tym samym miesiącu linie lotnicze China Southern Airlines przypisały boeingi 737 MAX do rozkładu lotów, jednak ostatecznie nie wykorzystywały tych maszyn aż do 13 stycznia, przypomina Agencja Reutera.
Trudny kluczowy rynek Boeinga
Przed uziemieniem boeingów 737 MAX, w barwach linii lotniczych z Chin służyło 97 tych samolotów, z czego 34 w China Southern Airlines, największym kliencie programu z zamówieniami na 50 maszyn, wynika z danych Cirium. W październiku 2022 r. Boeing poinformował, iż jest w posiadaniu łącznie 138 wyprodukowanych samolotów dla klientów z Chin, które czekają na odbiór oraz podjął decyzję o zaoferowaniu maszyn innym klientom, gdyż nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie linie lotnicze z Chin zaakceptowały te samoloty.
Historycznie linie lotnicze z Chin starały się dzielić zamówienia równo pomiędzy samoloty Airbusa i Boeinga, jednak w ciągu ostatnich kilku lat pojawiła się dysproporcja w dostawach i zamówieniach na rzecz Airbusa. W 2022 r.
Boeing dostarczył do Chin osiem samolotów, podczas gdy Airbus ponad 100.
Agencja Reutera przypomina, iż Boeing nie zdobył nowych zamówień z Chin od 2017 r., podczas gdy w ubiegłym roku
państwowe linie lotnicze z Chin złożyły mega-zamówienie na prawie 300 samolotów Airbusa. Powrót boeingów 737 MAX do obsługi operacji komercyjnych może być pierwszym krokiem ku normalizacji chińskich operacji Boeinga i może otwierać drogę do dostaw nowych samolotów amerykańskiego producenta, uważa Jason Gursky, analityk City, cytowany przez Agencję Reutera.