Władze Chin planują zwiększenie liczbę lotów, tak by do 6 stycznia 2023 roku osiągnąć poziom 70 proc. średniej liczby pasażerów z 2019 roku, informuje Agencja Reutera, powołując się na chiński serwis informacji finansowych Caixin.
Zwiększenie liczby lotów jest częścią planu działań stymulującego odbudowę lotniczego rynku transportowego kraju, opublikowanego w środę 14 grudnia przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC), informuje Caixin.
Trzy fazy procesu odbudowy
Chiński plan zakłada odbudowę ruchu lotniczego przebiegającą w trzech fazach. W pierwszej, liczba lotów do 6 stycznia przyszłego roku zwiększy się do maksymalnego poziomu 11 tys. 280 dziennie, z czego 9 280 lotów to operacje krajowe. Pomiędzy 7 a 31 stycznia 2023 roku dzienna liczba pasażerów powinna osiągnąć 88 proc. poziomu z 2019 roku, czyli sprzed pandemii COVID. W tym czasie, dzienna liczba lotów osiągnęłaby maksymalny poziom 13 667 operacji, z czego 11 667 stanowiłyby loty krajowe. Do końca marca branża lotnicza powinna znaleźć się w “stabilnym okresie odbudowy”, głoszą założenia planu.
Chiny rezygnują z polityki “Zero COVID”
Plan dla branży lotniczej pojawia się po tym, gdy w ubiegłym tygodniu Chiny zdecydowały się na odejście od kluczowych założeń swojej polityki “Zero COVID”, która przez ostatnie trzy lata prowadziła do ograniczenia popytu na krajowe podróże lotnicze i powodowała, że międzynarodowe operacje lotnicze operowane były w śladowej liczbie w porównaniu z poziomem sprzed pandemii, przypomina Agencja Reutera.
Nowe, luźniejsze podejście Chin do przeciwdziałania zakażeniom koronawirusem spowodowało natychmiastowy znaczący wzrost liczby podróży, a transport drogowy oraz powietrzny po raz pierwszy od prawie dwóch miesięcy odnotował wzrosty, co potwierdzają dane ministerstwa transportu ChRL, firm analitycznych specjalizujących się w obszarze transportu oraz energii.
W ubiegłym tygodniu tygodniowa liczba pasażerów na krajowych trasach lotniczych wzrosła o 68 proc. do poziomu 3,7 mln podróżnych, co przekłada się na największy odnotowany wzrost od czasów przypadających w tym roku w lutym Świąt Nowego Roku Księżycowego, wynika z danych Variflight. Liczba ta jest wciąż o 37 proc. niższa niż przed rokiem, oraz o 68 proc. niższa niż 2019 roku.
Ograniczenia w podróżowaniu silnie odbiły się na kondycji “Chińskiej wielkiej trójki”, czyli największych linii lotniczych kraju, Air China, China Southern Airlines oraz China Eastern Airlines, które w trzecim kwartale tego roku odnotowały silne straty, przypomina Agencja Reutera.