Chiński przemysł lotniczy jest jednym z największych na całym świecie. Obecnie na trenie całego kraju znajduje się około 235 lotnisk. Rząd chiński planuje zwiększyć tę liczbę do ponad 450 do 2035 r. – donosi CNN.
Głównym powodem, dla którego Chiny potrzebują ponad 200 nowych portów lotniczych, jest wzrost liczby pasażerów i lotów. Chociaż Stany Zjednoczone wciąż mają największy na świecie rynek podróży lotniczych, Chiny zajmą ich pozycję w ciągu najbliższych trzech lat. Chiński rząd opracował program budowy lotnisk, aby odnowić/ unowocześnić istniejące obiekty i zbudować nowe lotniska.
Arcydziełem programu budowy lotnisk jest lotnisko Daxing w Pekinie. Nowy port lotniczy będzie drugą globalną bramą Pekinu wraz z Beijing Capital Airport. Ten port jest już drugim najbardziej ruchliwym lotniskiem na świecie, po Hartfield Jackson Airport w Atlancie. Nowe lotnisko zostanie otwarte we wrześniu i do 2030 r. będzie obsługiwać ponad 100 milionów pasażerów.
Najważniejsze pytanie dla Chińczyków brzmi: gdzie wszystkie te nowe lotniska są najbardziej potrzebne? Budowanie 200 nowych lotnisk wygląda nadzwyczajnie, ale prędkość, z jaką mają powstać, jest jeszcze bardziej imponująca. Dla porównania, Stany Zjednoczone mają około 5000 publicznych portów lotniczych w całym kraju.
– Nie sądzę, aby ekspansja lotnisk była w ogóle nadmierna. Istnieją trzy międzynarodowe lotniska w Nowym Jorku i pięć w Londynie; Pekin otworzy swoje drugie lotnisko w tym roku. Szanghaj, z ponad 20 milionami ludzi, zbuduje swoje trzecie lotnisko, a Guangzhou z 17 milionami pasażerów – drugie – komentuje pomysł dyrektor Centrum Polityki i Badań nad Lotnictwem Chińskiego Uniwersytetu w Hongkongu, Cheung Kwok Law.
W 2018 r. chińskie lotniska obsłużyły około 1,264 mld pasażerów (+ 10,7 proc. w porównaniu z 2017 r.), z czego 37 lotnisk obsłużyło ponad 10 mln pasażerów. Wraz z budowaniem nowych lotnisk liczba pasażerów będzie dalej rosła. Chiny będą co roku otwierać około 8 nowych portów lotniczych. Według prof. Law większość nowych portów lotniczych będzie zlokalizowana w rejonie Pekin – Tianjin – Hebei, w Chongqing i Chengdu City, w rejonie Guangdong-Hongkong-Macau Greater Bay oraz w regionie Delty Jangcy.
Nowe lotniska będą również budowane na chińskim zachodzie. – Rząd ma bardzo jasną strategię rozwoju, pozwalającą promować rozwój gospodarczy na słabiej rozwiniętych obszarach i w lokalizacjach takich jak zachodnia i północno-wschodnia część Chin. Napędzenie ruchu lotniczego będzie miało zasadnicze znaczenie dla rozwoju tych obszarów i osiągnięcia bardziej zrównoważonego rozwoju gospodarczego między regionem przybrzeżnym a bardziej oddalonymi obszarami – podsumował Law.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.