Chiński holding China Aviation Supplies (CAS), który w imieniu rządu Chin zajmuje się importem i eksportem samolotów oraz produktów lotnictwa cywilnego, podpisał wczoraj (25 marca) w Paryżu porozumienie w sprawie zakupu 300 Airbusów dla chińskich linii lotniczych. Nowe zamówienie to częściowo pokłosie uziemienia boeingów B737 MAX.
Umowa została podpisana w Paryżu przez Guillaume'a Faury, prezesa Airbus Commercial Aircraft i przyszłego prezesa Airbusa oraz Jia Baojun, prezesa CAS; w obecności odwiedzającego Francję chińskiego prezydenta Xi Jinpinga oraz francuskiego prezydenta Emmanuela Macrona. CAS postanowił rozdzielić zamówienie 300 samolotów na: 290 maszyn z rodziny A320/A320neo oraz 10 samolotów A350 XWB, co odzwierciedla silny popyt we wszystkich segmentach rynku. Kontrakt, którego wartość przekroczy 31 mld dolarów amerykańskich, jest wynikiem decyzji podjętej przez radę nadzorczą CAS w ubiegłym tygodniu.
– Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspierać rozwój lotnictwa cywilnego w Chinach dzięki naszym wiodącym rodzinom samolotów – wąskokadłubowej A320 i szerokokadłubowej A350. Rosnący udział Airbusa w Chinach pokazuje nasze długoterminowe plany oraz trwałe zaufanie do rynku chińskiego, jak i naszych lotniczych partnerów – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbus Commercial Aircraft i przyszły prezes Airbusa.
Na koniec lutego tego roku flota Airbusów u chińskich operatorów liczyła około 1730 samolotów, z czego 1455 to rodzina A320, a 17 rodzina A350 XWB. Według najnowszej prognozy Airbusa dotyczącej rynku chińskiego na lata 2018–2037, Chiny będą potrzebować około 7400 nowych samolotów pasażerskich i towarowych w ciągu najbliższych 20 lat. Stanowi to ponad 19 proc. światowego zapotrzebowania na około 37,4 tys. nowych samolotów.
O rodzinach A320 i A350
Z zamówionymi ponad 14600 samolotami z rodziny A320 i dostarczonymi ponad 8600, A320 to najpopularniejsza na świecie rodzina samolotów wąskokadłubowych. Spośród nich rodzina A320neo to najlepiej sprzedający się samolot na świecie z ponad 6500 zamówieniami od 100 klientów (od czasu swojej premiery w 2010 r.). A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dadzą możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas.
A350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 XWB składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany są przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Airbus zebrał zamówienia na 862 samoloty A350, w tym na 684 maszyny w wersji A350-900.