Chopin Airport Development (CAD) zapowiada nowe inwestycje hotelowe przy współpracy z PKP i PHN. – Liczymy na to, że w ciągu trzech do pięciu lat w ramach współpracy uda się wybudować około dziesięciu hoteli – mówi Gheorgh Marian Cristescu, prezes spółki. Decyzje mają zapaść już niedługo, a na razie trwa badanie zapotrzebowania rynkowego.
Łukasz Malinowski, Rynek Lotniczy: Chopin Airport Development kojarzymy przede wszystkim z hotelami przy lotniskach. Czy plany rozwoju na najbliższe lata zakładają budowę hoteli w innych lokalizacjach?
Gheorgh Marian Cristescu, prezes Chopin Airport Development: Jesteśmy częścią Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze i główną przesłanką powstania naszej spółki był rozwój i zarządzanie okołolotniskową bazą hotelową. Nasza spółka jest inwestorem, operatorem oraz administratorem istniejących obiektów i inwestycji hotelowych realizowanych od podstaw. Współpracujemy z czołowymi światowymi sieciami hotelowymi, takimi jak Marriott International, Hilton, Best Western, InterContinental Hotels Group. W portfelu CAD są już trzy hotele zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Chopina – Renaissance, Courtyard by Marriott i Hampton by Hilton. Posiadamy także hotel zlokalizowany przy gdańskim lotniku – Hampton by Hilton Gdańsk Airport oraz znajdujący się na Półwyspie Helskim, wypoczynkowo-konferencyjny Best Western Hotel Jurata.
Wkrótce otworzymy nowoczesny hotel marki Moxy przy porcie lotniczym w Katowicach-Pyrzowicach. Budujemy kolejne dwa obiekty hotelowe – hotel czwartej generacji Holiday Inn Express przy rzeszowskim lotnisku oraz Moxy w Poznaniu-Ławicy. Widzimy, że nasze hotele zlokalizowane bezpośrednio przy portach lotniczych osiągają bardzo dobre wyniki. Niemniej jednak rozglądamy się na rynku i szukamy możliwości wielotorowego rozwoju, również w innych lokalizacjach niż porty lotnicze. Zamierzamy kupować już funkcjonujące hotele, a także będziemy startować w konkursach na operatora hotelowego, aby zarządzać innymi obiektami. Planujemy również budować z partnerami nowe hotele, niekoniecznie przy lotniskach.
Jakie miasta czy regiony w Polsce są z Waszego punktu widzenia najbardziej interesujące?
Wpisujemy się w politykę unowocześniania i wprowadzania rozwiązań, które pasują do strategii rozwoju polskiej gospodarki oraz koncentrowania się na elastyczności i optymalizowaniu kosztów. Krótko mówiąc, jesteśmy firmą nowatorską, szukającą najnowocześniejszych, choć także sprawdzonych rozwiązań. Dlatego też nasze decyzje inwestycyjne są zawsze precyzyjne. Doświadczenie uczy, że są również sprawdzone.
Obecnie jednym z głównych kierunków naszych planów inwestycyjnych jest Podkarpacie. Z kolei z myślą o turystach wakacyjnych sprawdzamy również rynek i zapotrzebowanie w Zachodniopomorskiem, głównie w Szczecinie. W orbicie naszego zainteresowania jest również Poznań. Kolejnymi miastami na mapie Polski są Gdańsk i Kraków. Widzimy, że w tych miejscach mogłoby powstać kilka hoteli sieciowych. W kwietniu podpisaliśmy również list intencyjny z Xcity Investment, PKP i PHN na zagospodarowanie gruntów należących do Polskich Kolei Państwowych.
Czy za podpisaniem listu intencyjnego z Xcity Investment, PKP i PHN poszły już konkretne działania? Czy w Polsce jest jeszcze sens budować hotele na terenach kolejowych w centrach miast – taka lokalizacja ma oczywiście swoje plusy, ale czy inwestycje na tych terenach nie zaczynają się zbyt późno?
PKP, Polski Holding Nieruchomości, Xcity Investment oraz Chopin Airport Development to spółki, które mają pomysł, jak wykorzystać potencjał tkwiący w kolejowych gruntach. Dlatego zdecydowaliśmy się zewrzeć szyki – podpisać list intencyjny i powołać specjalny zespół roboczy mający wypracować model zagospodarowania poszczególnych nieruchomości. To porozumienie pokazuje synergię między spółkami Skarbu Państwa i chęć wspólnej pracy w stworzeniu nowych inwestycji w nowoczesnym wydaniu. Liczymy na to, że w ciągu trzech do pięciu lat w ramach współpracy uda się wybudować około dziesięciu hoteli. Już teraz prowadzone są rozmowy na temat inwestycji, które mają powstać na terenie Krakowa, Poznania, Wrocławia czy Szczecina. To, jaki standard będą oferować, jeszcze nie zostało przesądzone. Przeprowadzone zostaną badania w sprawie zapotrzebowania rynkowego. Zaprawne znajdą się tam nie tylko hotele, ale także biurowce czy obiekty typu mixed-use. Dziś jesteśmy już bardzo blisko podjęcia decyzji, co do przyszłych projektów, które ogłosimy w najbliższym czasie.
Na jakim etapie są obecnie prace nad hotelami na poznańskiej Ławicy oraz na rzeszowskiej Jasionce? Kiedy zawitają tam pierwsi goście?
W Rzeszowie i w Poznaniu prace są na bardzo zbliżonym poziomie. W połowie lipca nastąpiło uroczyste rozpoczęcie budowy hotelu Holiday Inn Express IV generacji przy Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka. Wszystkie nasza działania są zgodne z przyjętym harmonogramem. Przyjęcie pierwszych gości planowane jest w drugiej połowie 2019 r. W Poznaniu również został już rozpoczęty proces budowy i przekazanie placu generalnemu wykonawcy. Hotel Moxy, który stanie w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Lotniczego Poznań-Ławica ma być uruchomiony pod koniec przyszłego roku.
Jak poszło otwarcie Renaissance Warsaw Airport Hotel? Czy otwieranie nowego hotelu przy lotnisku, które zgodnie z obecnymi planami ma przed sobą mniej niż 10 lat działania to dobry pomysł?
Otwarcie Renaissance bardzo wzmocniło naszą pozycję na rynku warszawskim i ogólnopolskim. Pierwsze wyniki wskazują, że to była bardzo trafna inwestycja. Tak, jak zaplanowaliśmy, ten hotel to nasze uzupełnienie oferty przy lotnisku Chopina, gdzie do niedawna funkcjonowały dwa nasze hotele – trzygwiazdkowy Hampton by Hilton i czterogwiazdkowy Courtyard by Marriott. Dziś nasza oferta została poszerzona o pięciogwiazdkowy Reniassance, który już dziś osiągnął 60 proc. obłożenia przy cenie średniej przewyższającej – tak, jak planowaliśmy – ofertę hotelu Courtyard.
Nowy warszawski hotel to obiekt luksusowy. Czy w pobliżu lotnisk mają szansę być lokowane obiekty dla mniej zamożnego klienta i czy będziecie budowaniem takich w różnych miastach zainteresowani?
Sukces naszych hoteli Hampton by Hilton wskazuje na to, że hotele ekonomiczne najbardziej odpowiadają na potrzeby rynku. Mimo to cały czas szukamy takich rozwiązań, żeby pozytywnie zaskoczyć naszych gości poprzez inwestycje w nowoczesne, pionierskie rozwiązania na polskim rynku. Jako pierwsza spółka hotelarska zainwestowaliśmy w sprowadzenie do Polski brandu Moxy czy Holiday Inn czwartej generacji w Rzeszowie. W naszej ocenie na mapie potrzeb hotelowych w Polsce są jeszcze miejsca, gdzie warto inwestować. I nasza spółka planuje to zrobić. Jednak za wcześnie jeszcze na tym etapie, aby podzielić się szczegółami.
Dlaczego dotąd nie powstał żaden hotel w pobliżu portu w Modlinie? Czy na świecie uruchamiane są hotele w pobliżu lotnisk obsługiwanych głównie przez linie niskokosztowe?
Jeżeli chodzi o Modlin to badaliśmy tę lokalizację i okazało się, że nie odniesiemy sukcesu w tym miejscu nawet z najbardziej ekonomicznymi hotelami. Port obsługuje tylko jedną tanią linię lotniczą. To nie jest miejsce, przy którym nasz model biznesowy mógłby się sprawdzać i przynosić korzyści porównywalne do standardów biznesowych, które funkcjonują w naszej spółce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.