Prototyp pionowzlotu CityAirbus NextGen eVTOL wykonał swój pierwszy start, rozpoczynając tym samym oficjalną kampanię testów w locie. Pierwszy lot poprzedziły, trwające od grudnia 2023 r., testy naziemne napędów i systemów pokładowych maszyny. Informację o tym wydarzeniu ogłosił w środę (6 listopada) Bruno Even, prezes i dyrektor generalny spółki Airbus Helicopters.
Pierwsza faza kampanii testów w locie ma się odbyć w centrum testowym CityAirbus w Donauworth, które zostało otwarte na początku marca tego roku. Pisaliśmy o tym w artykule "
Airbus: Debiut pionowzlotu CityAirbus NextGen (zdjęcia)".
- Cieszę się, że mogę podzielić się informacją, że kampania testów w locie CityAirbus NextGen w Donauwörth w Niemczech właśnie się rozpoczęła. Wielkie podziękowania dla wszystkich naszych zespołów, które przyczyniły się do tego ważnego kroku w maratonie, jakim jest zaawansowana mobilność lotnicza - napisał na platformie X (Twitter) Bruno Even.
CityAirbus to statek powietrzny o masie 2 ton i rozpiętości skrzydeł ok. 12 m. Jak podaje producent jego zasięg wynosić ma 80 km, a prędkość przelotowa – 120 km/h, dzięki czemu będzie mógł wykonywać misje w dużych miastach.
Pionowzlot CityAirbus NextGenTen w pełni elektryczny pionowzlot jest wyposażony w skrzydła, ogon w kształcie litery V i osiem śmigieł zasilanych energią elektryczną w ramach unikalnego rozproszonego systemu napędowego. Jest on przeznaczony do przewozu do czterech pasażerów oraz wielu innych zastosowań. Przy okazji tego projektu Airbus szczyci się zerową emisją CO2 podczas lotów nowego pojazdu.
Poziom hałasu jest kluczowym czynnikiem w przypadku misji miejskich; rozległe doświadczenie Airbusa w projektowaniu przyjaznych dla hałasu konstrukcji sprawia, że poziom hałasu CityAirbusa wynosi poniżej 65 dB(A) podczas przelotu i poniżej 70 dB(A) podczas lądowania. Jest on zoptymalizowany pod kątem wydajności w zawisie i przelocie, a jednocześnie nie wymaga ruchomych powierzchni ani przechylania części podczas przejścia między trybami lotów. Pionowzlot spełnia najwyższe standardy certyfikacji (EASA SC-VTOL Enhanced Category) i jest zaprojektowany z myślą o prostocie użytkowania. Według procudenta CityAirbus NextGen będzie oferował najlepsze w swojej klasie wyniki ekonomiczne w zakresie eksploatacji i wsparcia.
Przy okazji tego projektu Airbus korzysta z wieloletnich badań, innowacji, dwóch demonstratorów elektrycznego pionowego startu i lądowania (eVTOL), rozwoju technologii w całym portfolio produktów, a także z dziesięcioleci doświadczenia w certyfikacji samolotów. Demonstratory Vahana i CityAirbus przeprowadziły wspólnie 242 testy w locie i na ziemi oraz przeleciały łącznie około tysiąca kilometrów. Ponadto Airbus przeprowadził szeroko zakrojone testy w podskali, kampanie w tunelu aerodynamicznym oraz wykorzystał swoją moc obliczeniową i modelarską.