Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Co dalej z CPK i Okęciem?

Dalej Wstecz
Autor:

eNewsroom

Data publikacji:
28-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. eNewsroom

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Co dalej z CPK i Okęciem?
fot. CPK/ZDG TOR
Czy CPK zostanie wybudowany i kiedy? Jakie będą decyzje dotyczące lotniska na warszawskim Okęciu? Większość mieszkańców Warszawy jest przeciwna jego zamknięciu i likwidacji. To lotnisko powinno przejść w nadchodzących latach wiele zmian, bo już jest mocno zakorkowane. Jednak w długim terminie – jak wskazują eksperci – funkcjonowanie dwóch centralnych lotnisk równolegle, czyli CPK i Okęcia – nie będzie możliwe.

Otwarcie nowego lotniska pod Warszawą uniemożliwi kontynuowanie działalności komercyjnej lotniska Okęcie – w sensie ruchu pasażerskiego, komercyjnego. Natomiast mogą tam funkcjonować bezzałogowce – jako ruch, który utrzyma infrastrukturę. Z uwagi na sytuację wojny w Ukrainie lepiej nie likwidować infrastruktury lotniczej w Warszawie.

– To, co w projekcie CPK się zmieniło i jest na pewno pozytywem, to jest rok 2032, jako możliwa data otwarcia. Nie 2028, bo to jest jakiś bajkowy termin – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Tak można budować w Chinach czy w Turcji, ale nie polecam przełożenia reżimu prawnego z tych krajów na nasz grunt. W Europie nowe lotnisko tej wielkości buduje się przeciętnie 7 lat. Możemy spojrzeć na przykład Lizbony – tam też trwały długie dyskusje, czy budować nowe lotnisko – aż 50 lat zajęło podjęcie decyzji. Takie lotnisko powstanie, a budowa będzie trwała 7 lat. W Polsce trzeba też dokończyć rozbudowę Okęcia, niestety zatrzymaną w 2019 roku. Jeżeli dzisiaj mówimy, że nie ma już tam, gdzie szpilki czy samolotów wstawić – to do 2032 przepustowość na Okęciu musi zostać powiększona, jeśli nie chcemy, żeby LOT stał w miejscu. Natomiast możliwe otwarcie CPK – to realnie są lata 2033 - 2035. I oczywiście musimy poznać projekt – jest on odchudzony, potrzebuje mniej pieniędzy, ale musimy znać wszystkie źródła finansowania. To mogą być obligacje, środki z Unii Europejskiej – analizuje Adrian Furgalski.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KLM przetestuje loty na wodór

Biznes i przemysł

KLM przetestuje loty na wodór

KLM 27 lipca 2024

Nowe Air Force One zjadają finanse Boeinga

Biznes i przemysł

Nowe Air Force One zjadają finanse Boeinga

Mateusz Kieruzal 28 lipca 2024

Szanghaj: Koleją między lotniskami w 40 minut

Infrastruktura i lotniska

Szanghaj: Koleją między lotniskami w 40 minut

Mateusz Kieruzal 27 lipca 2024

Zobacz również:

CPK z dofinansowaniem unijnym na projekt odcinka KDP

Infrastruktura i lotniska

CPK z dofinansowaniem unijnym na projekt odcinka KDP

inf. pras. 19 lipca 2024

Redukcje pirsu, płyt postojowych i dróg kołowania. Lasek o korektach w CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK bez czarterów i niskokosztowców

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK bez czarterów i niskokosztowców

Mateusz Kieruzal 28 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

KLM przetestuje loty na wodór

Biznes i przemysł

KLM przetestuje loty na wodór

KLM 27 lipca 2024

Nowe Air Force One zjadają finanse Boeinga

Biznes i przemysł

Nowe Air Force One zjadają finanse Boeinga

Mateusz Kieruzal 28 lipca 2024

Szanghaj: Koleją między lotniskami w 40 minut

Infrastruktura i lotniska

Szanghaj: Koleją między lotniskami w 40 minut

Mateusz Kieruzal 27 lipca 2024

Zobacz również:

CPK z dofinansowaniem unijnym na projekt odcinka KDP

Infrastruktura i lotniska

CPK z dofinansowaniem unijnym na projekt odcinka KDP

inf. pras. 19 lipca 2024

Redukcje pirsu, płyt postojowych i dróg kołowania. Lasek o korektach w CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK bez czarterów i niskokosztowców

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK bez czarterów i niskokosztowców

Mateusz Kieruzal 28 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5