COMAC C919 poleciał w ostatnich dniach z Chengdu na lotnisko Lhasa Kongga. To pierwszy raz kiedy samolot C919 przyleciał do Lhasy i spotkał się z inną maszyną COMAC-a - ARJ21, który wykonuje loty demonstracyjne na płaskowyżu Qinghai-Xizang tzw. „dachu świata”.
Międzynarodowe lotnisko Lhasa Kongga znajduje się w dolinie rzeki Yarlung Zangbo, na wysokości 3 569 metrów n.p.m. Port lotniczy otaczają liczne pasma górskie, a środowisko pogodowe jest złożone i zmienne, co ma wysokie wymagania dotyczące wydajności i operowania samolotów na płaskowyżu.
Samolot C919 przeprowadzi testy w locie dotyczące rozwoju systemów o krytycznym znaczeniu dla lotów na płaskowyżu, takich jak radary pogodowe oraz systemy awioniki i elektryczne, aby położyć podwaliny pod późniejsze spełnienie wymagań operacyjnych tras na płaskowyżu i rozwój wersji samolotów przystosowanych do lotów na wysoko położone lotniska.
Przylot na lotnisko w Lhasie ma związek z zamówieniem przez
Tibet Airlines 50 samolotów COMAC-a. Tybetański przewoźnik, oferujący loty krajowe z Lhasy, zamówił podczas tegorocznego Signapore Airshow 40 C919 i 10 ARJ21. Samoloty będą dostarczane w konfiguracji zapewniającej operowania z portów lotniczych położonych na bardzo dużych wysokościach.
Wysoko położone lotniska Warto dodać, że lotniska położone powyżej wysokości 1,5 tys. metrów n.p.m. charakteryzują się rozrzedzonym powietrzem, skomplikowanym terenem i zmiennymi warunkami pogodowymi, co stawia wyższe wymagania co do jakości samolotu i jego zdolności operowania.
Chiny posiadają obecnie 19 lotnisk na dużych wysokościach, to więcej niż jakikolwiek inny kraj na świecie. Dlatego zespoły projektujące ARJ21, a teraz także C919, wzięli pod uwagę wymagania dotyczące startów i lądowań na dużych wysokościach, aby sprostać wymaganiom górzystych zachodnich regionów Chin.
ARJ21 ponownie na najwyżej położonym lotnisku cywilnym Samolot ARJ21 także przeprowadza loty demonstracyjne wokół płaskowyżu Qinghai-Xizang od 21 sierpnia br. Do tej pory wykonał zadania i testy na 25 trasach i 55 segmentach lotu przez 62 godziny. Testy obejmowały 11 lotnisk na płaskowyżu, w tym także cztery loty na lotniska Daocheng Yading, najwyżej położone cywilne lotnisko na świecie, co w pełni weryfikuje zdolność adaptacji samolotu ARJ21 do operacji na płaskowyżu.