fot. Ken Chen, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Chiny przyspieszają wysiłki mające na celu przełamanie duopolu Airbusa i Boeinga. COMAC chciałby, aby C919 już w tym roku uzyskał europejski certyfikat, który otworzy drogę do wejścia na lukratywny, unijny rynek. Chiński samolot w przyszłym roku ma wejść do służby w liniach lotniczych z Azji Południowo-Wschodniej. Realizacja operacji do Hongkongu ma być początkiem zagranicznej ekspansji.
Wizję rozwoju na rynkach zagranicznych nakreślił ostatnio Yang Yang, zastępca dyrektora generalnego COMAC ds. marketingu i sprzedaży. W wywiadzie dla „Financial Times” chińczyk wskazał, że celem lotniczego koncernu z Państwa Środka jest uzyskanie w br. certyfikatu dla wąskokadłubowego samolotu typu C919. W następnych tygodniach coraz więcej comaców będzie realizowało loty krajowe w Chińskiej Republice Ludowej. Rodzimy test ma być kluczowym dostawcą informacji operacyjnych, albowiem w 2026 roku producent samolotów zamierza dostarczyć pierwsze C919 do linii lotniczych z Azji Południowo-Wschodniej.
Rozwój w ASEAN
Analitycy branżowi zauważają, że ambicje COMAC wykraczają poza zdobywanie zachodnich certyfikatów. Z doniesień Bangkok Post wynika, że C919 mógłby działać w Azji Południowo-Wschodniej bez europejskich czy amerykańskich certyfikatów, pod warunkiem spełnienia standardów regulacyjnych poszczególnych krajów. Organy regulacyjne państw z Azji Południowo-Wschodniej mogą być bardziej skłonne do zatwierdzania statku powietrznego bez konieczności dodatkowej weryfikacji maszyny przez regulatorów z Europy czy USA.
Chociaż C919 nie uzyskał jeszcze pełnej certyfikacji od zachodnich władz lotniczych, postęp został już poczyniony. W sierpniu 2024 r. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) zakończyła czwartą rundę ocen na miejscu, co stanowi kluczowy krok w ocenie zgodności statku powietrznego z przepisami. Informacje zwrotne od EASA wskazują, że testy w locie z udziałem europejskich regulatorów mogą rozpocząć się już w 2025 r., co oznacza, że COMAC zbliża się do spełnienia jednego ze swoich celów. Analitycy branżowi zauważają, że proces certyfikacji EASA jest znany ze swojej rygorystyczności, a wszelkie postępy w tej dziedzinie świadczą o rosnącej wiarygodności C919.
Istniejące sieci China Eastern i China Southern w Azji Południowo-Wschodniej stanowią idealną platformę do wdrożenia C919. Te linie lotnicze obsługują od dawna trasy do popularnych miejsc docelowych, takich jak Bangkok, Kuala Lumpur i Dżakarta, co czyni azjatyckie metropolie idealnymi partnerami do testowania osiągów C919 podczas regionalnych lotów międzynarodowych.
Szybka linia produkcyjna
Na razie C919 jest eksploatowany przez trzy główne chińskie linie lotnicze – Air China, China Eastern Airlines i China Southern Airlines. Kamieniem milowym dla COMAC-a był 1 stycznia, kiedy przewoźnik z Szanghaju rozpoczął rejsów do Hongkongu samolotem rodzimej produkcji, co oznaczało pierwszy komercyjny lot tego samolotu poza Chinami kontynentalnymi. Najważniejszym celem COMAC jest podważenie długotrwałej dominacji Airbusa i Boeinga na chińskim rynku. Branżowi giganci od dziesięcioleci utrzymują duopol, a zakłócenia w łańcuchu dostaw i opóźnienia w dostawach nowych samolotów amerykańskiej i francuskiej produkcji mają stworzyć możliwości wkroczenia na rynek nowym podmiotom, takim jak np. COMAC.
Na koniec 2024 r. COMAC dostarczył 16 samolotów C919 trzem głównym krajowym liniom lotniczym, będącym własnością rządu centralnego, co podkreśla możliwości firmy w zakresie szybkiej produkcji. Pod koniec grudnia producent uruchomił zakrojoną na szeroką skalę inicjatywę produkcyjną, aby zacieśnić współpracę z dostawcami i zwiększyć produkcję C919 w celu szerszego wdrożenia maszyny na rynek. Oczekuje się, że to strategiczne posunięcie znacząco skróci terminy dostaw nowych maszyn, wspierając ambitne cele w zakresie zwiększenia skali działalności.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.