Po raz pierwszy w historii COMAC C919 prezentowany jest publiczności na arenie międzynarodowej. Na rozpoczętych międzynarodowych targach lotniczych Singapore Airshow, wystawione są dwa samoloty C919 oraz trzy ARJ21.
Najnowszy model samolotu produkcji Commercial Aircraft Corporation of China prezentowany jest zarówno w pokazie statycznym (na płycie lotniska), jak i dynamicznym (w locie), stając się najszerzej dyskutowaną premierą samolotu cywilnego zaprezentowaną podczas tegorocznej edycji największych targów lotniczych Azji.
Idealny moment
Dla chińskiego producenta moment odbywających się co dwa lata targów lotniczych w Singapurze nie mógł być lepszy. Airbus, którego rodzina samolotów wąskokadłubowych A320 jest wyprzedana praktycznie do końca dekady, zdecydował się na ograniczoną obecność, wystawiając model A330neo służący w barwach linii lotniczych STARLUX Airlines z Tajwanu. Europejski producent zaprezentuje także w locie model A350-1000. Będzie to jedyny obok prezentacji C919 pokaz dynamiczny samolotu komercyjnego. Po raz pierwszy do prezentacji przelotu użyte zostanie odnawialne paliwo lotnicze (SAF). Z kolei
Boeing, który obecnie zmaga się a kryzysem modelu 737 MAX po incydencie Alaska Airlines, w wyniku którego wypadły w locie drzwi boeinga 737 MAX 9, w ogóle nie będzie wystawiał samolotów komercyjnych.
Zdaniem informatorów serwisu Bloomberg, który pod koniec stycznia jako pierwszy zapowiedział debiut modelu C919 na imprezie, chińska spółka chciała wykorzystać nieobecność głównych graczy na rynku po to, by silnie zaprezentować swoje produkty.
Łącznie pięć samolotów COMAC
Ostatecznie w Singapurze pojawiła się silna reprezentacja złożona z dwóch maszyn C919 oraz trzech ARJ21. Pokazy dynamiczne wykona pierwszy latający egzemplarz C919 w barwach producenta o rejestracji B-001F. W pokazie statycznym prezentowany jest jeden z czterech egzemplarzy użytkowanych przez China Eastern Airlines, które to linie lotnicze jak do tej pory są pierwszym i jedynym użytkownikiem modelu.
Obok C919 prezentowane są samoloty regionalne producenta z rodziny ARJ21. Jeden ARJ21-700 służy w barwach linii lotniczych TransNusa z Indonezji, pierwszego użytkownika samolotów COMAC poza Chinami. Druga sztuka to model fabryczny w barwach producenta, natomiast trzeci ARJ21 to samolot przerobiony na wersję cargo, użytkowany przez linie lotnicze Air Central.
Debiut na targach Singapore Airshow to pierwsza obecność C919 poza Chinami, która odbywa się po tym, gdy w grudniu ubiegłego roku model został zaprezentowany w Specjalnym Regionie Administracyjnym Hongkongu.