COMAC – chiński producent samolotów – dostarczył China Eastern Airlines trzeciego wąskokadłubowego C919. Drugie pod względem wielkości floty chińskie linie wykorzystują samolot „chińskiej myśli technologicznej” do obsługi lotów między Szanghajem a syczuańskim Chengdu.
COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) to producent samolotów z Państwa Środka, który chce mocniej zaistnieć na międzynarodowym rynku konstruktorów statków powietrznych i rozbić duopol Airbusa i Boeinga. Program
C919 został oficjalnie uruchomiony w 2009 r., a pierwszy samolot zjechał z linii montażowej w 2015 roku.
COMAC buduje obecnie C919, który jest dwusilnikowym odrzutowcem, który w zależności od konfiguracji może pomieścić od 150 do 168 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od czterech tys. do pięciu i pół tys. km. Produkowana przez chiński koncern wąskokadłubowa maszyna, która otrzymała certyfikat typu we wrześniu 2022 roku, jest bezpośrednim konkurentem airbusów A320 i boeingów 737.
Trzeci C919 już dostarczony
China Eastern Airlines były pierwszym przewoźnikiem w Chinach, jak i na świecie, które odebrały pierwszego zbudowanego C919, użytkują obecnie dwa chińskie wąskokadłubowe samoloty. W grudniu zeszłego roku producent dostarczył liniom z Szanghaju pierwszy samolot. Po lotach zapoznawczych załogi z samolotem, China Eastern Airlines zdecydowała, że maszyna zostanie wyznaczona do obsługi połączeń lotniczych między Szanghajem a Chengdu.
Na razie samolot wykonuje każdego dnia zaledwie dwa, trwające po trzy godziny, rejsy. Wyloty COMAC-ów (B-919A oraz B-919C), realizujących rejsy z szanghajskiego portu lotniczego Hongqiao do lotniska Tianfu w stolicy prowincji Syczuan, odbywają się o godz. 08:15 i 10:15.
9 grudnia COMAC dostarczył China Eastern Airlines trzeci zbudowany przez siebie samolot. C919 został przebazowany z portu Pudong do szanghajskiego lotniska Hongqiao, które obsługuje wyłącznie ruch krajowy. Trzeci otrzymany przez chińskie linie lotnicze COMAC nosi numery rejestracyjne: B-919D i posiada tą samą konfigurację kabiny, co dwa użytkowane już przez linie samoloty. C919 może zabrać na pokład 164 pasażerów: ośmiu w klasie biznes i 156 w klasie ekonomicznej.
Zamówienie na 100 chińskich wąskokadłubowców
We wrześniu 2023 r. o China Eastern Airlines trafiły na pierwsze strony gazet dzięki przełomowej umowie z COMAC o wartości prawie 10 miliardów dolarów, obejmującej zamówienie na 100 kolejnych C919. Transakcja ta jest obecnie największym jak dotąd pojedynczym zamówieniem na wąskokadłubowy odrzutowiec chińskiej produkcji.
Zgodnie z warunkami umowy, przewoźnik przewiduje otrzymywanie do dziesięciu samolotów rocznie w latach 2025–2027. Liczba odbieranych samolotów ma wzrosnąć do 15 sztuk rocznie w latach 2028–2030, osiągając szczyt w 2031 r., kiedy COMAC powinien przekazywać liniom aż 20 nowych samolotów miesięcznie.