Pierwszy samolot Comac C919, który ma zostać dostarczony do Air China, odbył 9 sierpnia swój pierwszy lot techniczny - wynika z informacji firmy COMAC oraz opublikowanych zdjęć chińskich spotterów.
Chiński odrzutowiec o rejestracji B-002M, wykonał pierwszy lot techniczny z międzynarodowego lotniska Pudong w Szanghaju. Podczas lotu, który trwał około trzech godzin, piloci i inżynierowie skoordynowali wszystkie zaplanowane testy - potwierdził COMAC.
Pod koniec kwietnia tego roku Air China i COMAC podpisały umowę na zakup
100 samolotów C919, które po dostarczeniu będą zbazowane głównie w Pekinie. C919 o tymczasowym numerze rejestracyjnym B-002M ma zostać dostarczony do Air China pod koniec sierpnia br., a we flocie chińskiej linii otrzyma rejestrację B-919X.
Nowy samolot Air China będzie posiadał konfigurację dwuklasową dla 158 pasażerów: ośmiu w klasie biznes oraz 150 w ekonomicznej. Będzie to obecnie najbardziej przestronny i komfortowy układ pokładu dla C919.
EASA wizytowała COMAC-a
Warto także dodać, że ostatnich dniach Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) zakończyła kolejną wizytę u chińskiego producenta, złożonej w ramach europejskiego procesu certyfikacji samolotu C919.
Wizytacja ta obejmowała obsługę i ocenę symulatora lotu C919. Oprócz inspekcji i testowania kabiny i kokpitu samolotu, nie obejmowała ona żadnych lotów testowych, które mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. COMAC spodziewa się certyfikacji EASA w 2025 r., choć sama europejska Agencja studzi nieco te stwierdzenia i poinformowała, że samolot jest wciąż bardzo nowy i niemożliwe jest uzyskanie certyfikacji już w przyszłym roku.
Flota chińskiej linii
Air China posiada we flocie 498 samolotów: 30 airbusów A319, 38 A320, 53 A320neo, 61 A320, 30 A321neo, 19 A330-200, 28 A330-300, 30 A350-900, 18 boeingów B737-700, 88 B737-800, 23 B737 MAX 8, trzy B747-400, siedem B747-8I, 28 B777-300ER, 14 B787-9 Dreamliner oraz 28 maszyn COMAC ARJ21-700. Linia oczekuje na dostawę 197 samolotów: 13 airbusów A319neo, ośmiu A320neo, 45 A321neo, 17 boeingów B737 MAX 8, dziewięciu COMAC ARJ21-700 oraz 105 C919.
Informacyjnie o C919
COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji może pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Jest to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. C919 otrzymał
certyfikat typu, po tym jak chiński regulator lotnictwa cywilnego, Civil Aviation Administration of China zatwierdził dokumenty certyfikacyjne samolotu we wrześniu 2022 r.
Maszyna jest napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.
Od 2019 r. sześć odrzutowców C919 przeprowadziło serię testów naziemnych i lotniczych w takich miastach jak Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Na koniec lipca br. program C919 liczy 933 zamówione maszyny plus 120 opcji oraz podpisanych wiele listów intencyjnych. Do tej pory producent dostarczył siedem samolotów tego typu. W ciągu najbliższych kilku lat COMAC planuje zwiększyć produkcję do ponad
12 samolotów C919 miesięcznie. Jako ciekawostkę także warto dodać, że w pierwszym półroczu tego roku najwięcej zamówień od linii lotniczych zebrał właśnie
samolot C919.