Pierwszy samolot COMAC C919, który ma zostać dostarczony do linii China Eastern Airlines wkrótce rozpocznie montaż końcowy, a jego dostawa planowana jest jeszcze przed końcem roku - poinformowała w poniedziałek (13.9) Administracja Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC).
C919, budowany przez chińskiego państwowego producenta samolotów Commercial Aircraft Corporation of China Ltd (COMAC), będzie kamieniem milowym w trwającym już 10 lat programie, który ma konkurować z samolotami produkowanymi przez Airbusa i Boeinga.
Rada certyfikacyjna programu C919 spotkała się w Szanghaju 10 września br. i zapoznała się z raportami COMAC na temat produkcji seryjnej odrzutowca, poinformował Zarząd Regionu Wschodniego Chińskiej Administracji Lotnictwa Cywilnego (CAAC) na swoim koncie w mediach społecznościowych. COMAC ma nadzieję uzyskać certyfikat typu, który poświadcza, że samolot jest zdatny do latania komercyjnego z pasażerami, przed końcem tego roku.
Zarząd zatwierdził również propozycje dostosowania obecnych planów dotyczących uzyskania certyfikatu produkcyjnego samolotu, który jest wymagany do jego seryjnej produkcji. Jednak póki co szczegółów brak.
Opóźniony program C919
Jak wiemy opóźnienia są dość powszechne w programach lotniczych z ostatnich lat, ale szczególnie powolny postęp przy C919 jest dużym wstydem dla Chin, które zainwestowały znaczne środki w pierwszą poważną próbę przełamania kontroli nad monopolem Airbusa i Boeinga na globalnym rynku samolotów wąskokadłubowych. Według czterech osób zaznajomionych w temacie, do których dotarł Reuters, ostatni problem maszyny sprowadzał się do błędu matematycznego. Inżynierowie COMAC-a źle przeliczyli siły, które są wywierane na silniki samolotu podczas lotu i przesłali niedokładne dane do producenta silników - CFM International. W rezultacie silnik i jego obudowa wymagały dodatkowego wzmocnienia.
COMAC, który od 2008 r. dość tajemniczo pracuje nad C919, bardzo rzadko ujawnia swoje plany i postępy w programie. Ostatnio jeden z przedstawicieli producenta powiedział chińskim mediom państwowym, że spodziewa się certyfikacji przez krajowe organy regulacyjne za dwa do trzech lat, nie podając żadnych dalszych szczegółów. Poprzedni publicznie podany cel firmy to koniec 2020 r. Inni przedstawiciele COMAC-a powiedzieli, że zamierzają uzyskać certyfikację i dostarczyć pierwszą maszynę do końca 2021 r., która trafi do linii China Eastern.
Informacyjnie o C919
COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji będzie mógł pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Będzie to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. Maszyna będzie napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.