Linie lotnicze Condor powoli przestawiają się całkowicie na flotę Airbusa. Czarterowy przewoźnik ogłosił, że pozyska w najbliższych latach trzynaście odrzutowców A320neo i 28 większych A321neo. Z tej puli, jak informuje serwis "aero.de", dwie maszyny A320neo i siedemnaście A321neo zostanie wydzierżawionych od Air Lease Corporation (ALC).
Linie lotnicze z Niemiec w ramach zawartej w tym tygodniu umowy z amerykańskim leasingodawcom ALC otrzymają od firmy z Los Angeles w sumie dziewiętnaście samolotów.
Dostawy odrzutowców rozpoczną się wiosną 2024 roku i potrwają do połowy 2027 roku.
– Dzięki nowej umowie dziewiętnaście airbusów z ALC dołączy do floty Condor, z którym kontynuujemy doskonałe relacje – podkreślił Steve Udvar-Házy, prezes leasingodawcy z Kalifornii. Według niego nowoczesne A321neo i A320neo zapewnią Condorowi konkurencyjną pozycję na europejskim rynku lotniczym. Samoloty będą napędzane silnikami Pratt & Whitney, a dokładna konfiguracja pokładu będzie znana pod koniec tego roku. Wcześniej ALC i Condor zawarły także porozumienie obejmujące leasing trzech maszyn wersji A321 i dwóch A320.
Kres boeingów 757 i 767
Dostawy A321neo będą oznaczać stopniowy kres trzynastu boeingów 757-300. Wąskokadłubowce amerykańskiego producenta, których średni wiek to 23 lata, podzielą los również trzynastu szerokokadłubowych boeingów 767-300ER, które z kolei zostaną zastąpione przez airbusy A330-900. Niemiecki przewoźnik zamówił szesnaście odrzutowców tej wersji. Pierwsza z nowych maszyn europejskiego producenta wzmocni flotę Condora już jesienią bieżącego roku.
– Po wymianie całej naszej floty długodystansowej kolejnym logicznym krokiem dla nas jest modernizacja naszej floty krótko- i średniodystansowej. Nowe samoloty A320neo i A321neo pozwolą nam rozwinąć firmę i dzięki zmniejszonej emisji CO2 zadbać o środowisko, a także poprawią komfort podróżujących pasażerów – wyjaśnił Ralf Teckentrup, prezes przewoźnika z Niemiec.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 120 firm leasingowych i linii zamówiło 8115 maszyn z rodziny A320neo (73 A319neo, 3801 A320neo, 4241 A321neo), to około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.