W Estonii powstają nowe linie lotnicze Marabu. Przewoźnika powołuje do życia niemiecki Condor. Attestor, firma inwestycyjna, która posiada 51 proc. udziałów w niemieckich rekreacyjnych liniach lotniczych, zdecydowała się stworzyć własne wakacyjne linie lotnicze w Estonii. Pomimo swojego estońskiego pochodzenia, linie będą operować z Hamburga i Monachium do śródziemnomorskich destynacji. We współpracę zaangażowana będzie grupa Nordic Aviaiton, właściciel LOT Nordica Airlines – przejętego kiedyś przez LOT estońskiego przewoźnika.
Attestor około 18 miesięcy temu przejął 51 proc. udziałów w Condorze, ratując go przed bankructwem. Teraz, zarządzający aktywami niemieckiego wakacyjnego operatora lotniczego, zakłada własne linie lotnicze, pod nazwą Marabu. Początkowo przewoźnik będzie dysponował flotą sześciu samolotów typu airbus A320 i obsługiwał loty z Hamburga i Monachium do słonecznych miejsc nad Morzem Śródziemnym. Ze swoich baz w Hamburgu i Monachium Marabu Airlines będą obsługiwać kierunki w Chorwacji, Egipcie, Włoszech, Portugalii i Hiszpanii.
Nowymi estońskimi liniami lotniczymi będzie zarządzał były kierownik sprzedaży Condor i były dyrektor generalny Sun Express, Paul Schwaiger. Linie Condor będą na zasadzie wyłączności odpowiedzialne za sprzedaż lotów Marabu, będąc jego generalnym agentem sprzedażowym.
Aby przyspieszyć uruchomienie działalności, Marabu połączy siły z grupą lotniczą Nordic Aviation, specjalizującą się w wynajmie samolotów wraz z załogą, usługami konserwacji maszyn i ubezpieczenia. Estoński operator wydzierżawi nowemu przewoźnikowi cztery airbusy A320neo. Od dłuższego czasu pojawiały się informacje, że Nordic Aviation, wykorzystując certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC), który należy do Nordici, będzie latać swoimi A320neo dla nienazwanej europejskiej linii lotniczej.
Dyrektor generalny nowo uruchomionych linii lotniczych, Paul Schwaiger, mówi, że partnerstwo z Nordic Aviation Group da nowo powstałej firmie największe możliwe szanse na rozwój i sukces w krótkim czasie. – Kompetencje i pomyślne wyniki ostatnich lat charakteryzujące Nordic Aviation Group dały nam zaufanie do tej firmy. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z tak silnym partnerem. Razem możemy zbudować nową, silną linię lotniczą, która zaspokoi silnie rosnący popyt latem przyszłego roku – powiedział Schwaiger i dodał, że pod jego kierownictwem Marabu zmierza w kierunku modelu biznesowego opartego na solidnym wzroście i przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa.
– Sektor lotniczy w Europie rozwija się obecnie szybko, jesteśmy świadkiem ponownego wzrostu popytu. Aktywnie rekrutujemy i chcemy się rozwijać. Największy wzrost można zaobserwować w segmencie osób podróżujących rekreacyjnie i urlopowo, na którym Marabu będzie się koncentrować. Cieszymy się, że możemy wspólnie podążać tą drogą, uzupełniając się wzajemnie, doskonaląc swoje kompetencje, a tym samym budując zrównoważony model biznesowy i strategiczne partnerstwo. Ta dodatkowa działalność zapewni naszej grupie w perspektywie długoterminowej silny wzrost – powiedział dyrektor generalny Nordic Aviation Group, Jan Palmér.
Rada pracownicza i związki zawodowe w Condorze uważnie śledzą rozwój sytuacji, ponieważ obawiają się, że później Attestor może przenieść loty i samoloty z Condor do Marabu, który działa na zasadach znacznie niższej bazy kosztowej niż ta, która spotykana jest w niemieckich liniach lotniczych.
Nordic Aviation Group, założona w 2015 roku, grupa jest w całości własnością Republiki Estońskiej. Obecnie obsługuje flotę 17 samolotów w imieniu głównych linii lotniczych w Europie. Firma nie prowadzi sprzedaży biletów. Do tej pory grupa działa w siedmiu europejskich krajach i ma bazy w Tallinie, Sztokholmie, Kopenhadze, Aarhus, Turku, Lizbonie i Wilnie. Latem 2023 r. do listy dołączą Hamburg i Monachium. Grupa zatrudnia blisko 600 specjalistów z branży lotniczej i w najbliższych miesiącach ma zrekrutować kolejne 250 osób. Po przejściu restrukturyzacji, zmianie modelu biznesowego z prowadzenia komercyjnych linii lotniczych na bycie dostawcą usług lotniczych, estoński przewoźnik osiągnął w 2021 r. zysk w wysokości 1,2 mln euro.