Na odcinku Siewierz – Zawiercie, modernizowanej linii kolejowej do portu lotniczego Katowice Airport, wymieniany jest tor i powstaje sieć trakcyjna. Projekt jest współfinansowany z funduszy unijnych.
W ramach zadania realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odbudowany został już 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Powstały bezkolizyjne skrzyżowania, m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą (DW 908), nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad drogą DW 913.
Ruch pociągów towarowych został przywrócony do obsługi dwóch bocznic na stacji Siewierz od strony Tarnowskich Gór. Tym samym, pociągi wróciły na ten odcinek linii po 30 latach. Jednocześnie, kontynuowane są prace przy budowie sieci trakcyjnej na tym odcinku. Powstają perony w nowej stacji
Pyrzowice Lotnisko oraz na nowych przystankach
Miasteczko Śląskie Centrum i
Mierzęcice. Zmieniła się stacja
Siewierz, gdzie powstało lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii.
Przywrócenie ruchu pociągów towarowych na linii
Tarnowskie Góry – Siewierz pozwoliło na przeniesienie frontu robót na odcinek
Siewierz – Zawiercie. Wymienianych jest 14 km torów, budowana jest sieć trakcyjna oraz przebudowywane są obiekty inżynieryjne. Powstają perony w stacji
Poręba i nowy przystanek
Zawiercie Kądzielów. Zakończono prace na stacji
Zawiercie.
Efektem inwestycji będzie nowa oferta podróży pociągiem, najbardziej ekologicznym transportem zbiorowym, do lotniska Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 minuty, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około godzinę.
Dostęp do kolei zwiększy stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki:
Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Wygodne podróże zapewnią nowe perony na stacjach:
Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie. Wszystkie perony będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Projekt zwiększy rolę kolei jako ekologicznego transportu również w połączeniu z transportem lotniczym.
Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczy ok. 48 km linii. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmuje 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Wartość zadania
Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie to 660 mln zł netto. Dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 roku.