Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Coraz mniej pasażerów na szwedzkich lotniskach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-04-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ prtl.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Coraz mniej pasażerów na szwedzkich lotniskach
fot. Swedavia
W marcu 2019 r. dziesięć najruchliwszych portów Szwecji będących w zarządzie Swedavii obsłużyło 3,2 mln pasażerów, czyli o blisko o 6 proc. mniej w porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku.

Przyczyny spadków

Liczba pasażerów obsłużonych na trasach zagranicznych spadła o 6 proc. i wyniosła 2,1 mln osób, podczas gdy w ruchu krajowym zarejestrowano 1 mln 143 tys. osób, co również oznacza sześcioprocentowy spadek licząc rok do roku. 

Na spadek miało wpływ wiele czynników, w tym efekty kalendarza (podróże wielkanocne w marcu ubiegłego roku) i problemy z pogodą (duże opady śniegu). Jednak najistotniejszym czynnikiem kształtującym popyt okazuje się polityka władz Szwecji.

Od wiosny zeszłego roku wszyscy wylatujący ze szwedzkich lotnisk muszą zapłacić specjalny podatek, którego pomysłodawcą była współrządząca krajem Partia Zielonych. Rozpiętość wysokości opłaty jest dość spora. Najmniej dopłaci podróżny korzystający z połączeń wewnątrzunijnych. Sześćdziesiąt koron to odpowiednik około trzydziestu czterech złotych. Najkosztowniejsze jest latanie na dystansach powyżej sześciu tysięcy kilometrów. W takim wypadku pasażer uszczupli swój portfel o dodatkowe 430 koron (ponad 170 złotych). Wedle pomysłodawców podatek ma przyczynić się do zmiany dalekich kierunków urlopowych wybieranych przez Szwedów na bliższe, osiągalne innymi środkami transportu niż wyjątkowo trujące środowisko samoloty.

Żeby uświadomić o czym mówimy, wystarczy podać, że Polak emituje średnio około 8 ton CO2 rocznie. Międzykontynentalny lot w obie strony to ponad 1 tona wyemitowanego CO2, a zatem tyle co 1,5 miesiąca naszego normalnego życia. 

Podatek wywołał najpierw spowolnienie wzrostów ruchu pasażerskiego u naszych sąsiadów zza morza, następnie lekki regres, aż do obecnego efektu znaczącego kurczenia się rynku. Jest to napędzane zjawiskiem społecznym jakim jest flygskam, czyli wstyd przed lataniem. O nim, oraz o powrocie Szwedów do podróżowania pociągiem pisaliśmy przed kilkoma dniami.

Struktura spadków


W marcu tego roku lotnisko Arlanda obsłużyło ponad 1 mln 662 tys. pasażerów w ruchu zagranicznym  i 457 tys. w ruchu krajowym. To odpowiednio o 6 i o 5 procent mniej niż przed rokiem. Port lotniczy Göteborg Landvetter zarejestrował w tym samym czasie ponad 383 tys. pasażerów odprawionych na trasach zagranicznych, mniej o 6 proc. r/r, i 107 tys. na połączeniach krajowych, to aż o 13 proc. mniej niż w marcu 2018 roku. 

Różnice regionalne między portami lotniczymi Swedavii były widoczne również w przewozach krajowych i międzynarodowych. W marcu całkowita liczba odprawionych pasażerów na lotnisku Kiruna i lotnisku Åre Östersund wzrosła odpowiednio o 8 i 4 proc. Na lotnisku Bromma w Sztokholmie liczba pasażerów odprawionych w ruchu zagranicznym wzrosła o 6 proc. do 30 tys., podczas gdy na trasach krajowych spadła o 6 proc. do 175 tys. pasażerów.

Widać, że spadki dotyczą głównie połączeń krajowych. Szwedzi zaczęli wybierać znacznie bardziej ekologiczny sposób podróżowania jaki oferuje kolej. Choć istnieje coraz silniejszy trend do międzynarodowych wojaży pociągowych, to sprawdzi się to tylko w pewnym zakresie. Trudno sobie wyobrazić by poza wyjazdami turystycznymi pasażerowie decydowali się na kilkudziesięciogodzinną jazdę zamiast maksymalnie dwugodzinnego lotu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2024

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Pasażer i linie lotnicze

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Mateusz Kieruzal, wsp. Ł. Malinowski 19 lutego 2024

Fuzja Korean Air i Asiana Airlines coraz bliżej. KE wydała zgodę

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Swedavia: Emisja „zielonych obligacji” za ponad 100 mln dolarów

Biznes i przemysł

Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku

Pasażer i linie lotnicze

Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku

Aleksander Domański 11 września 2019

Pozostałe z wątku:

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2024

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Pasażer i linie lotnicze

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Mateusz Kieruzal, wsp. Ł. Malinowski 19 lutego 2024

Fuzja Korean Air i Asiana Airlines coraz bliżej. KE wydała zgodę

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Swedavia: Emisja „zielonych obligacji” za ponad 100 mln dolarów

Biznes i przemysł

Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku

Pasażer i linie lotnicze

Swedavia: W sierpniu spadek o 4 proc., licząc rok do roku

Aleksander Domański 11 września 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5