Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała kolejny, tygodniowy raport na dni od 6 do 12 lipca, dotyczący zmian w ruchu lotniczym do i z Polski. Nadal odnotować można spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej w porównaniu do tego samego okresu 2019 roku. Na szczęście, są one coraz mniejsze. Najwięcej lotów wykonał Ryanair.
Ruch międzynarodowy, który został przywrócony w Polsce częściowo 17 czerwca, odradza się powoli. Nie wszyscy przewoźnicy zdecydowali się od razu wznowić usługi – do 1 lipca czekały ze startem połączeń zagranicznych zarówno Polskie Linie Lotnicze LOT, jak i w większości Ryanair. W 28. Tygodniu 2020 roku przekroczona została liczba 1000 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej cztery razy, a średnia dzienna liczba operacji wyniosła 1006 (vs. 3405 operacji w 2019).
Spadki ruchu, choć ciągle występują, są nieco mniejsze. Porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny, np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.
Warto zaznaczyć, że Port Lotniczy Zielona Góra jest jedynym lotniskiem regionalnym, które po najostrzejszej fazie pandemii notuje wzrosty, w porównaniu do roku ubiegłego. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach (28. tydzień 2020 roku od 6 do 12 lipca):
- Bydgoszcz – EPBY – 33 (105 w 2019 r.) spadek o 68 proc.;
- Gdańsk – EPGD – 456 (950 w 2019 r.) spadek o 52 proc.;
- Katowice – EPKT – 421 (1009 w 2019 r.) spadek o 58 proc.;
- Kraków – EPKK – 541 (1279 w 2019 r.) spadek o 57 proc.;
- Lublin – EPLB – 36 (65 w 2019 r.) spadek o 44 proc.;
- Łódź – EPLL – 33 (69 w 2019 r.) spadek o 52 proc.;
- Modlin – EPMO – 154 (413 w 2019 r.) spadek o 62 proc.;
- Olsztyn-Szymany – EPSY – 26 (33 w 2019 r.) spadek o 21 proc.;
- Poznań – EPPO – 230 (525 w 2019 r.) spadek o 65 proc.;
- Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.);
- Rzeszów – EPRZ – 75 (188 w 2019 r.) spadek o 60 proc.;
- Szczecin – EPSC – 67 (103 w 2019 r.) spadek o 34 proc.;
- Warszawa – EPWA – 1153 (4061 w 2019 r.) spadek o 71 proc.;
- Wrocław – EPWR – 311 (698 w 2019 r.) spadek o 55 proc.;
- Zielona Góra – EPZG – 32 (26 w 2019 r.) wzrost o 23 proc.
Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 6 do 12 lipca wyniosła 3580 (9524 w 2019 r.), co stanowi spadek o 62 proc. (wzrost operacji 27. vs 28. tydzień o 18 proc.) w porównaniu do 2019 roku. Z kolei liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tym samym tygodniu to 7042 (23,839 tys. w 2019 r.), co stanowi spadek o 70 proc. (wzrost operacji 27. vs 28. tydzień o 11 proc.).
Sytuacja w Europie
Według danych Eurocontrol, w Europie w minionym tygodniu wykonano 11,918 tys. połączeń, co stanowi spadek o 63,7 proc. (20,913 tys. lotów mniej). Średnia tygodniowa lotów wyniosła 12,935 tys., tj. spadek o 63 proc. (121 399 tys. lotów mniej).
Najmniej pracowitym dniem z niespełna 12 tys. lotów w Europie, była niedziela 12 lipca. Najwięcej lotów, przy średniej liczbie ponad tysiąca lotów dziennie, wykonał Ryanair. Deficyt lotów od 1 marca wynosi 3 mln lotów mniej. Do połowy lipca ruch między Europą a USA spadł o 64 proc.
Linie lotnicze
Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 12 lipca easyJet zanotował 78 proc. spadek operacji, British Airways (IAG) – 80 proc., Lufthansa – 74 proc., KLM – 67 proc., Air France -65 proc., a Ryanair – 51 proc.
W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki 5 lipca wyniosły: El Al Israel Airlines – 99 proc., Aer Lingus – 85 proc., TAP – 80 proc., TUI – 80 proc., Norwegian Air Shuttle – 81 proc., Brussels Airlines – 75 proc., Finnair – 77 proc., Air Nostrum – 73 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT – 68 proc., SAS – 66 proc., Turkish Airlines – 57 proc., Wizz Air – 25 proc. oraz Wideroe – 14 proc.
Lotniska
Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku. Oto przykłady dla kilku z nich: Londyn City – 93 proc., Londyn Gatwick – 92 proc., Manchester – 83 proc., Barcelona – 73 proc., Madryt – 75 proc., Paryż Orly – 74 proc., Monachium – 73 proc., Londyn Heathrow – 72 proc., Dublin – 72 proc., Warszawa – 69 proc., Paryż CDG – 68 proc., Amsterdam – 64 proc., Wiedeń – 65 proc., Stambuł (IST+SAW) – 62 proc. oraz Mediolan Malpensa – 54 proc.