Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK a bezpieczeństwo: kluczowa integracja lotnictwa i kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK a bezpieczeństwo: kluczowa integracja lotnictwa i kolei
fot. Rzeszów Jasionka
Budowa multimodalnego centrum przesiadkowego i intermodalnego węzła w przewozach towarowych może istotnie wpłynąć na poziom bezpieczeństwa kraju – zarówno w aspektach cywilnych, jak i wojskowych. Kluczowe aspekty to zdaniem przedstawicieli rządu i dużych spółek publicznych integracja różnych gałęzi transportu, umożliwienie bezproblemowego wprowadzania kolejnych środków komunikacji w przyszłości i nadanie portowi znaczenia w planach wojsk NATO.

Jakie wyzwania stoją przed projektantami Centralnego Portu Komunikacyjnego, by pełnił on istotną rolę w poprawie bezpieczeństwa Polski? Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, podzielił je na dwa zasadnicze obszary. – Po pierwsze, CPK wpisuje się w strategię zwiększania mobilności na wypadek wojny – mówił. Wskazywał na ułatwienia w transporcie w okresie poprzedzającym wybuch ewentualnego konfliktu i zapewniał, że inicjatywa budowy hubu obserwowana jest pod tym kątem przez partnerów Polski z NATO.

Rezerwy terenu wokół CPK na potrzeby nowych środków transportu

– Samo stworzenie takiego systemu transportowego pełni też funkcję odstraszającą – ocenił. – Infrastruktura CPK będzie mogła być też traktowana jako „entry point” dla wojsk NATO, na co wskazywał w swoim wywiadzie gen. Ben Hodges – stwierdził też Mikołaj Wild (przypomnijmy, że niedawno publikowaliśmy odrębne stanowisko byłego ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka w tej sprawie).

Drugim znaczącym wyzwaniem ma być zaś takie zaprojektowanie portu, by w przyszłości móc wpleść w jego infrastrukturę nieznane jeszcze bądź dopiero testowane środki transportu, np. Hyperloop, bez konieczności wstrzymywania działania całego systemu i bez zmniejszania poziomu bezpieczeństwa. – Już teraz, przygotowując port „Solidarność”, musimy zostawić takie rezerwy przestrzenne, aby integracja mogła nastąpić bez zagrożenia dla pasażerów – mówił.

Kolej zdobywa doświadczenie, budując krótkie odcinki nowych linii

Elementem bezpieczeństwa transportowego ma być także zapewnienie dostępu do samego portu dla mieszkańców oddalonych części kraju. – Kiedy tworzony był Krajowy Program Kolejowy, oczywiście nie był on związany z komponentem CPK, ale w jakiś sposób modernizowane obecnie linie wpisują się w tę kwestię – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Zapewnił, że jego spółka współpracuje z zespołem ds. CPK i wprowadza modyfikacje do realizowanych projektów infrastrukturalnych, by uniknąć tzw. robót straconych. Przykładem takiego działania ma być planowane dostosowanie linii CMK do ruchu z prędkością 250 km/godz. na odcinku do zakładanego włączenia odnogi prowadzącej z portu (dalej trasa mogłaby być modernizowana w ramach przygotowań do inauguracji działalności CPK).

– Istotne jest też to, że budujemy także nowe odcinki linii kolejowych. Są one niewielkie, ale jednak je budujemy i doskonale sobie z tym radzimy – ocenił. Ma to dawać doświadczenie, które zostanie spożytkowane podczas budowania infrastruktury kolejowej związanej bezpośrednio z portem „Solidarność”.

Kolej i lotnictwo zaczęły kooperować, a nie konkurować

Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, mówił zaś o nowej jakości, jaką da synergia, a nie konkurencja pomiędzy różnymi środkami transportu. – Zmieniamy zasadniczo paradygmaty gry, mówiąc o tym, że węzeł lotniczy, jakim będzie CPK, ale też drugi komponent, jakim jest kolej, wzajemnie się uzupełnią – podkreślił. Wskazał także na konieczność wpisania każdego ze środków transportu w polską, ale i europejską sieć komunikacyjną.

Panel dyskusyjny poświęcony bezpieczeństwu transportowemu odbył się podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lasek o CPK: Roztropnie i efektywnie wydawać pieniądze

Infrastruktura i lotniska

Lasek o CPK: Roztropnie i efektywnie wydawać pieniądze

Łukasz Malinowski 17 kwietnia 2024

Multiconsult Polska: CPK – zweryfikować, ale nie porzucać

Biznes i przemysł

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Zobacz również:

20 najbezpieczniejszych linii lotniczych na świecie. Qantas po raz kolejny numerem 1.

Pasażer i linie lotnicze

20 najbezpieczniejszych linii lotniczych na świecie. Qantas po raz kolejny numerem 1.

Emilia Derewienko 06 stycznia 2021

ULC: Lotniska można chronić jeszcze lepiej

Infrastruktura i lotniska

ULC: Lotniska można chronić jeszcze lepiej

Roman Czubiński 06 października 2017

ULC zadba o rozwój kultury bezpieczeństwa

Prawo i polityka

ULC zadba o rozwój kultury bezpieczeństwa

Emilia Derewienko 05 lipca 2017

Pozostałe z wątku:

Lasek o CPK: Roztropnie i efektywnie wydawać pieniądze

Infrastruktura i lotniska

Lasek o CPK: Roztropnie i efektywnie wydawać pieniądze

Łukasz Malinowski 17 kwietnia 2024

Multiconsult Polska: CPK – zweryfikować, ale nie porzucać

Biznes i przemysł

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Zobacz również:

20 najbezpieczniejszych linii lotniczych na świecie. Qantas po raz kolejny numerem 1.

Pasażer i linie lotnicze

20 najbezpieczniejszych linii lotniczych na świecie. Qantas po raz kolejny numerem 1.

Emilia Derewienko 06 stycznia 2021

ULC: Lotniska można chronić jeszcze lepiej

Infrastruktura i lotniska

ULC: Lotniska można chronić jeszcze lepiej

Roman Czubiński 06 października 2017

ULC zadba o rozwój kultury bezpieczeństwa

Prawo i polityka

ULC zadba o rozwój kultury bezpieczeństwa

Emilia Derewienko 05 lipca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5