CPK zdecydowało o unieważnieniu postępowań na audyty zewnętrzne dla części kolejowej i z obszaru marketingu. Powodem był brak zgłoszeń chętnych wykonawców.
Pod koniec kwietnia
spółka CPK podjęła decyzję o przesunięciu terminu składania ofert w postępowaniach na audyt części kolejowej, lotniskowej, marketingowej oraz innych projektów na koniec maja. Pierwotnie oferentów we wszystkich czterech postępowaniach mieliśmy poznać w kwietniu.
Spółka wydłużając termin mówiła, że liczy na wiele ofert i że potrzebny był czas na odpowiedzi na pytania. Wiele firm nie może jednak brać udziału w postępowaniach na audyt ze względu na wykluczenia, pozbawiające tej możliwości podmioty, które już współpracowały z CPK, Cześć unika przetargów, bo nie chce sią angażować w projekt, który jest szeroko dyskutowany przez polityków i stale obecny w mediach. "Spółka CPK zdecydowała o zmianie terminu na składanie ofert w przetargach na przeprowadzenie audytów zewnętrznych z uwagi na szeroki zakres zagadnień objętych planowanymi audytami. Spółce zależy na otrzymaniu jak największej liczby ofert” – informowało w kwietniowym komunikacie CPK.
Teraz okazuje się, że pomimo wydłużenia terminu, nie było chętnych na wykonanie audytu części kolejowej inwestycji oraz tej dotyczącej działań marketingowych (postępowania pt.: “Audyt działalności Spółki Centralny Port Komunikacyjny w zakresie działań marketingowych i PR” oraz “Audyt dotychczasowej działalności Spółki Centralny Port Komunikacyjny w obszarze projektowym w części kolejowej”). Jak informuje biuro prasowe Centralnego Portu komunikacyjnego spółka „podjęła decyzję o unieważnieniu postępowań na wyłonienie wykonawców audytów zewnętrznych dla części kolejowej i z obszaru marketingu. Powodem było niezgłoszenie się do przetargu potencjalnych wykonawców”. Wcześniej spółka unieważniła cztery inne postępowania audytowe.
Ostatnie unieważnienie dotyczyło audytu finansowego. Jak dotąd nie udało się więc rozstrzygnąć żadnego z przetargów na audyt.
Otwarcia ofert w dwóch kolejnych postępowaniach zaplanowano na 29 maja.
Centralny Port Komunikacyjny przypomina, że z końcem marca 2024 roku
spółka przekazała do Biura Pełnomocnika Rządu ds. CPK komplet dokumentów będących raportami z audytów wewnętrznych. Raporty te jako analizy przygotowane przez ekspertów branżowych zatrudnionych w spółce są wystarczającą bazą informacyjną do sformułowanej rekomendacji Pełnomocnika Rządu ds. CPK. Biuro prasowe dodaje także, że „z uwagi na kompleksowość programu CPK projekt będzie poddany dalszej ocenie i analizom”.
– Przeprowadziliśmy do tej pory własnymi siłami siedem audytów i pozyskaliśmy dodatkową opinię ze strony dużej firmy doradczej pracującej dla CPK. Te analizy przekazaliśmy do biura pełnomocnika ds. CPK. Wykazały one szereg nieprawidłowości: politycznie motywowane wydatki, słabo powiązane z celem samego projektu CPK; przewymiarowanie projektów i nierealne harmonogramy oraz brak uwzględnienia ryzyk. Dotąd przy realizacji tej inwestycji nie liczono się z kosztami, to jest niespotykana wręcz niefrasobliwość. Po urealnieniu kosztów będziemy mogli odpowiednio fazować realizację zadań –
mówił kilka tygodni temu Filip Czernicki, prezes zarządu CPK.