Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko, ale i szalenie istotny komponent kolejowy. Niezależnie od tego, czy tabor będzie produkowany w Polsce, czy za granicą, powinien zostać przetestowany na miejscu przed rozpoczęciem seryjnej produkcji i eksploatacji. Dlatego Instytut Kolejnictwa planuje rozbudowę infrastruktury doświadczalnej w Żmigrodzie. Jak informuje Puls Biznesu, ma to kosztować 100 mln złotych.
– Infrastruktura będzie przystosowana do testowania pojazdów z zasilaniem 25 kV, takim, jakie będzie w sieci kolejowej do CPK, ale także 15 kV i prądem stałym 1,5 kV – mówi "Pulsowi Biznesu" Andrzej Massel, zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa, który ma realizować inwestycję. Obecnie napięcie w polskiej sieci trakcyjnej to 3 kV. Dzięki nowej infrastrukturze będzie też można testować systemy ERTMS: GSM-R (kolejowa łączność cyfrowa) oraz ETCS p.2 (europejski system sterowania pociągiem).
Andrzej Massel szacuje koszt inwestycji w Żmigrodzie na 80-100 mln zł. Ma nadzieję na szybkie uruchomienie finansowania. Decyzja jest w gestii rządu. – Tor testowy w Żmigrodzie jest częścią planu inwestycyjnego, który przedstawiliśmy Ministerstwu Finansów jako element programu wieloletniego CPK. Dokument jest obecnie na etapie uzgodnień w ministerstwie. Projekt Instytutu Kolejnictwa oceniamy pozytywnie. Będzie on przydatny podczas przygotowań do realizacji programu kolejowego CPK i zakupów taboru do obsługi linii kolejowych prowadzących do lotniska – twierdzi Konrad Majszyk, rzecznik CPK w rozmowie z "PB"
Decyzji jednak na razie nie ma. Program wieloletni CPK miał być przyjęty przez rząd już w pierwszej połowie roku. Resort finansów informuje jednak, że przygotować i przedstawić go Radzie Ministrów ma pełnomocnik rządu ds. CPK. Obecnie jest nim Mikołaj Wild, ale
wkrótce ma go zmienić Marcin Horała. Mikołaj Wild ma za to wystartować w konkursie na prezesa CPK.
Jak zauważa gazeta, infrastruktura do testów przydałaby się firmom już teraz. Newag prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad
wielosystemową lokomotywą Dragon, która ma jeździć m.in. w sieci z napięciem 25 kV. W Żmigrodzie mogą być w przyszłości testowane nie tylko szybkie pojazdy kolejowe, ale także tramwaje i pociągi metra. To nie wszystko, bo w ramach odrębnego projektu NCBiR firma
Hyper Poland ma zapewnione finansowanie budowy 500-metrowego toru testowego kolei magnetycznej w tym miejscu.