CPK jeszcze w tym roku chce ogłosić przetarg na wykonanie studium wykonalności dla linii transgranicznej do Lwowa i chciałoby wpisania linii Lublin – Lwów do europejskiej sieci TEN-T. Działania te miałyby się wpisywać w plan odbudowy Ukrainy po wojnie oraz powiązać to państwo mocniej z europejskim systemem transportowym.
W styczniu podczas konferencji Railway Direction Days w Warszawie
spółka CPK i Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznyca) podpisały porozumienie o współpracy. CPK deklarowało wówczas chęć rozwoju nowych połączeń transgranicznych w europejskim rozstawie torów 1435 mm, w szczególności zaś chęć budowy linii kolei dużych prędkości będące przedłużeniem „szprychy” nr 5 do Lwowa, a docelowo do Kijowa. Przedstawiciele spółki zapewniają, że w wyniku tych ustaleń dziś trwają rozmowy i odbywają się spotkania grup roboczych pomiędzy obiema stronami.
Przetarg na studium w tym roku– Zgodnie z zapowiedziami jako CPK przygotowujemy się do ogłoszenia w tym roku postępowanie na studium wykonalności dla linii transgranicznej. Chcemy, żeby powstało jedno opracowanie, które obejmie cały odcinek Trawniki – Krasnystaw – Zamość – Tomaszów Lubelski – Lwów, które będzie uwzględniało już zrealizowane przez nas prace studialne na terytorium Polski – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki.
Wiadomo, że po stronie Ukraińskiej zakładany jest możliwie prostolinijny przebieg w kierunku Lwowa, z uwzględnieniem ograniczeń terenowych i środowiskowych. – Zaproponowany wstępie korytarz transportowy, w którym możliwe jest zlokalizowanie linii, będzie przedmiotem badań i analiz. Zarysy trasowań kilku możliwych wariantów przebiegu pojawią się na etapie opracowania studium wykonalności – zaznacza Majszyk.
– Parametry linii kolejowej będą wspólne po obu stronach granicy. Dzielimy się już z naszymi ukraińskimi partnerami standardami technicznymi KDP, które opracowaliśmy na potrzeby inwestycji CPK wspólnie z Instytutem Kolejnictwa, a były też weryfikowane przez partnerów zagranicznych: SNCF i Ineco – dodaje Majszyk.
CPK w pierwszej kolejności skupi się na pracach nad studiom i to dopiero na podstawie jego wyników mają być wypracowywane potencjalnych modeli finansowania finansowania budowy i zarządzania nową infrastrukturą. – Linia (Lublin) Trawniki – Zamość – Bełżec – granica przewidziana jest do realizacji na początku lat 30. W naszej opinii optymalnym rozwiązaniem byłoby wybudowanie od razu całej linii w parametrach KDP od Lublina do Lwowa. Oczywiście, jest wiele niewiadomych i nie możemy dziś przesądzać na 100 proc., czy nasi ukraińscy partnerzy, będą gotowi do realizacji inwestycji zgodnie z zakładanym przez nas harmonogramem – mówi Majszyk.
Jakie prognozy?Na razie nie jest do końca pewne na jaką skalę przewozów na nowej linii można by liczyć.
Wyniki sieciowej prognozy ruchu wykonanej przez CPK za pomocą Pasażerskiego Modelu Transportowego nie uwzględniają bowiem potoków generowanych po stronie ukraińskiej. Powodem jest brak dostępnych danych pozwalających na wiarygodne prognozy – to po pierwsze. Po drugie, mamy do czynienia z zaburzeniem przepływu pasażerów z Ukrainy z powodu trwającej wojny.
– Na potrzeby studium wykonalności planujemy pozyskać dane od Kolei Ukraińskich, które umożliwią wykonanie szczegółowej prognozy ruchu dla całej linii. Zakładamy, że w trakcie realizacji studium zostanie potwierdzone, że przejazd na odcinku Warszawa – Lwów wyniesie około 3 godzin. A taki czas to gwarantowany sukces: będzie konkurencyjny wobec innych środków transportu na tej trasie – zaznacza Majszyk.
Przyszłość sieci TEN-T.
Spółka CPK, zgodnie z postanowieniami wspomnianego porozumienia, prowadzi z Kolejami Ukraińskimi spotkania i warsztaty, podczas których przekazuje know-how dotyczące KDP, czy wypracowanych w jej strukturach standardów technicznych. – Naszym ukraińskim sąsiadom udostępniliśmy również Pasażerski Model Transportowy, który jest potrzebny do opracowania prognoz ruchu kolejowego, drogowego i lotniczego na terenie Ukrainy oraz wspólnych linii przygranicznych – podkreśla Majszyk.
Dodaje też, że CPK współpracują z Kolejami Ukraińskimi w zakresie wpisania linii Lublin – Lwów do sieci TEN-T. – Nie ulega wątpliwości, że brakuje dziś bezpośredniego połączenia kolejowego o europejskim rozstawie torów między Lwowem a Lublinem. Korzyści dla pasażerów to jedno. Jego uruchomienie i związany z nim transporty cargo umożliwiłoby też jednak wymianę towarową z Ukrainą poprzez porty w Gdańsku i Gdyni, a stad eksportu dalej do krajów zachodnich – mówi Majszyk.
CPK uważa, że wydłużenie odcinka KDP przygotowywanego przez spółkę w stronę Lwowa wpisuje się plan odbudowy Ukrainy po wojnie i zapowiadane skierowanie unijnych korytarzy TEN-T przez terytorium naszego wschodniego sąsiada.