– Dofinansowanie z CEF nie zostało nam przyznane tylko dlatego, że zbyt mało czasu minęło od podpisania umów o wsparcie poprzednich etapów inwestycji – powiedział Konrad Majszyk, rzecznik CPK. W najbliższym, wrześniowym naborze spółka zamierza wnioskować jeszcze raz o dofinansowanie tych samych prac, ale już ze zmienionym harmonogramem. Oprócz tego przedmiotem wniosku będą już pierwsze prace budowlane.
Jak już pisaliśmy, mimo ogromnej kwoty otrzymanej przez polskie podmioty (łącznie 1,26 mld euro z 5,4 mld puli ogólnej – 23% alokacji) wiele wniosków zostało odrzuconych. Dofinansowania nie otrzymała – między innymi – spółka Centralny Port Komunikacyjny, która zgłosiła do konkursu wnioski o dofinansowanie kolejowych prac projektowych węzła przy lotnisku, prace budowlane w
łódzkim tunelu KDP oraz projekty odcinków KDP Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań.
Zbyt mało czasu od poprzedniego naboru
Rzecznik prasowy CPK Konrad Majszyk tłumaczy niepowodzenie niską „dojrzałością projektów”. – Powodem jest kalendarz naboru w połączeniu z faktem, że wnioski, jakie składaliśmy do CEF2, to kolejne etapy przedsięwzięć, które otrzymały wsparcie z CEF
Reflow, czyli wcześniejszej edycji tego instrumentu – wyjaśnia. Jak przypomina, nabór do CEF2 trwał od września 2021 do stycznia 2022 r., a umowy o dotację na CEF
Reflow spółka zawarła w październiku 2021 r. – Z tego powodu, według oceniających wnioski przedstawicieli Komisji Europejskiej, nie mogliśmy wykazać odpowiedniej gotowości do realizacji kolejnych etapów – przekonuje. Majszyk zastrzega, że we wszystkich pozostałych kategoriach wnioski złożone przez CPK zostały ocenione wysoko.
Przedstawiciel CPK zapewnia, że wysiłek włożony w przygotowanie wniosków nie pójdzie na marne. – Drobiazgowa ocena projektów daje nam obraz tego, na co zwrócić uwagę i jak potwierdzić dojrzałość przedsięwzięć inwestycyjnych, o których dofinansowanie po aktualizacji harmonogramów będziemy wnioskowali w najbliższym naborze do CEF2, którego ogłoszenie jest planowane we wrześniu – deklaruje. Jak dodaje, zaawansowanie projektów realizowanych ze środków CEF
Reflow jest większe, niż to wynika z zawartych umów o dofinansowanie. – Dzięki temu ten aspekt, w którym nie mogliśmy w poprzednim naborze uzyskać wystarczająco wysokiej oceny, został już zniwelowany – podkreśla Majszyk.
Dotacja z instrumentu CEF
Reflow została przyznana na wykonanie projektu budowlanego wspomnianego już łódzkiego tunelu KDP oraz studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych dla odcinka KDP Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań i samego węzła kolejowego CPK. Przetarg na budowę tunelu spółka chce ogłosić jeszcze w tym roku. Studia wykonalności dla pozostałych inwestycji są w trakcie przygotowywania. Dla odcinka linii 85 Warszawa – Łódź ogłoszono w czerwcu
wariant inwestorski.
Kolejne wnioski do CEF – już o wsparcie budowy
Inny wniosek o dofinansowanie z CEF, który planuje złożyć CPK, będzie dotyczył projektowania odcinka Warszawa – Łódź. – Rozważamy też aplikowanie o dotację na jeden z etapów robót budowlanych dla odcinka między Warszawą i Łodzią – ujawnia nasz rozmówca. Łączna wartość przygotowywanych wniosków zdecydowanie przewyższa kwoty, o jakie spółka ubiegała się dotychczas.
Majszyk podkreśla, że inwestycje kolejowe CPK są w pełni zgodne z polityką transportową i klimatyczną Unii Europejskiej, w tym – z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu. – Inwestycje CPK związane z transportem kolejowym dadzą „zielony efekt” przeniesienia części ruchu pasażerskiego i towarowego z dróg na tory. Trudno wyobrazić sobie bardziej zasługujący na unijne dofinansowanie projekt, niż
tzw. szprychy – twierdzi rzecznik spółki.