Spółka CPK jest w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment linii nr 29, czyli tzw. szprychy nr 3, na północnym wschodzie Polski, który znajduje się na terenie trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Zapadły ważne decyzje, w tym dotyczące lokalizacji stacji.
Jak informuje spółka CPK, dla odcinka Ostrołęka – Łomża – Giżycko zakończono pierwszy etap konsultacji studium wykonalności (STEŚ). W październiku i listopadzie ub. roku odbyło się w sumie 17 spotkań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, np. w Ostrołęce, Łomży, Giżycku, Zambrowie, Kolnie, Orzyszu, Miastkowie, Piątnicy, Rzekuniu, Troszynie i Śniadowie. Zostały wówczas określone cztery warianty kolejowej „szprychy” nr 3.
W trakcie spotkań z samorządowcami i mieszkańcami – które na tym etapie nie były obligatoryjne, a wynikały z dobrej woli inwestora i z transparentności procedury inwestycyjnej CPK – zaproponowane warianty przebiegów podlegały uszczegółowieniu i korektom. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe (od strony technicznej, społecznej i środowiskowej) - podkreśla spółka. Drugi etap konsultacji społecznych w sprawie „szprychy” zacznie się w poniedziałek, 16 maja.
Ważne decyzje: dworzec w centrum Łomży Jak poinformowała spółka, zdecydowano się na wytrasowanie linii przez Łomżę w miejscu placu ładunkowego dla pociągów cargo, który jest dziś w opłakanym stanie. Budowa nowej infrastruktury pasażerskiej, czyli dworca w centrum Łomży, oznaczać będzie przeniesienie stacji towarowej poza teren miasta. Infrastruktura cargo planowana jest w okolicach miejscowości Konarzyce. Budowa nowej linii kolejowej, w tym dworca kolejowego w centrum Łomży, może uatrakcyjnić tę część miasta i stać się jego nową wizytówką.
Lokalizacja stacji pasażerskiej w mieście, a infrastruktury cargo poza nim, oznacza zmniejszenie ruchu samochodów ciężarowych, znaczne skrócenie czasów podróży i podniesienie atrakcyjności miasta dla inwestorów i turystów. Jeśli chodzi o parametry projektowe, możliwe są różne rozwiązania w zakresie przejścia linii kolejowej przez Łomżę: w poziomie „0” (w poziomie terenu) lub „+1” (na nasypie, na murze oporowym albo na estakadzie). Przejście w poziomie „-1”, czyli np. tunel, nie jest rozpatrywane - kounikuje CPK.
W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych, w tym m.in. z ul. Sikorskiego (DK63), Wojska Polskiego (DK63) i Nowogrodzką. Z prognoz CPK (Pasażerskiego Modelu Transportowego) wynika, że z i do Łomży podróżować będzie ok. 2,2 tys. pasażerów dziennie.
Z Warszawy na Mazury pociągiem w dwie godziny?Czasy przejazdu i korzyści komunikacyjne Budowa całej szprychy nr 3, czyli odcinka: CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko, będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Nowa linia zapewni skrócenie czasów przejazdu, np. z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 minut.
Pociągi pasażerskie mają się tędy poruszać z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych - podkreśla CPK.
Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego ma powstać ok. 56 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. W ten sposób ponad 1 mln mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla woj. warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców.
Walka z wykluczeniem transportowymDzięki kolejowej „szprysze” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone mają zostać Łomża, Kolno i Orzysz. Dzisiaj do Łomży i Orzysza dojeżdżają tylko pociągi towarowe, a Kolno nie ma w ogóle dostępu do kolei. Prawie 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej. To miasto czeka na powrót pociągów pasażerskich od 1993 roku, kiedy istniejące połączenie zostało zlikwidowane.
Kolejne etapy, czyli co dalej?
Jak informuje CPK, w ciągu najbliższych miesięcy wykonana zostanie analiza kosztów i korzyści oraz tzw. analiza wielokryterialna w celu wyboru wariantu inwestorskiego. Preferowany wariant inwestorski przedstawimy ze szczegółami samorządowcom i mieszkańcom wszystkich gmin, przez teren których przechodzi (wraz ze szczegółowymi, proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi). Wariant inwestorski zostanie w tym roku włączony do wniosku o decyzję środowiskową (wraz z dwoma wariantami alternatywnymi).
Ostatni etap będzie obejmować przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno–inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na II kw. 2023 r. Od strony realizacyjnej cała inwestycja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża, który ma zostać wybudowany do końca 2027 r., a druga fragmentu Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko, który ma powstać do końca r. 2032.