Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Pierwszy przetarg na roboty budowlane

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Pierwszy przetarg na roboty budowlane
fot. CPK
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił właśnie pierwszy z przetargów budowlanych na realizację swojego najbardziej zaawansowanego projektu kolejowego. Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi o długości 4 kilometrów będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław. Prace ruszą w przyszłym roku na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Oferty można składać do końca listopada.

Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej zostaną wykonane prace przygotowawcze przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). To bezpośrednio pod nim, po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, będzie rozpoczynał się tunel. W sąsiedztwie ŁDK powstanie też komora wydobywcza dla automatycznej tarczy drążącej TBM. Drugim etapem będzie budowa komory startowej na Retkini, a trzecim – drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK.

– Ponad 4-kilometrowy tunel w Łodzi to nasz najbardziej zaawansowany projekt. Prace postępują systematycznie i zgodnie z harmonogramem. Zastosowane przez nas technologie ograniczą do minimum uciążliwości dla mieszkańców związane z tą budową – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.



W tym tygodniu spółka CPK ogłosiła przetarg na etap pierwszy, czyli na tzw. podbicie fundamentów ŁDK. Szczegóły postępowania można znaleźć na platformie SmartPZP i w Dzienniku Urzędowym UE TED. Termin składania ofert mija 28 listopada. 

Budynek ŁDK znajduje się przy ul. Traugutta 18 i sąsiaduje z terenem dworca Łódź Fabryczna. W skład tego zadania wchodzi m.in. budowa kanalizacji kablowej, czyli podziemnej infrastruktury technicznej na potrzeby zasilana podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej oraz przebudowa przyłączy: ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych, a także budowa sieci elektroenergetycznej. W czasie robót budowlanych budynek ŁDK zostanie wyłączony z użytkowania, a jego bieżąca działalność zostanie przeniesiona do pomieszczeń pobliskiej Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego przy ul. Narutowicza 34. 

– Szukamy rozwiązań, które budują partnerskie relacje. Na podstawie zawartego porozumienia spółka CPK sfinansuje dla ŁDK m.in. przeprowadzkę i wynajem pomieszczeń, zmagazynuje i zabezpieczy elementy wyposażenia, w tym unikatową wystawę „Most Porcelanowa Biblioteka”, która znajduje się w Pasażu Kultury Województwa Łódzkiego. Na zakończenie zostaną wykonane roboty odtworzeniowe, wewnątrz i na zewnątrz budynku – mówi Sławomir Kanik, dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego w spółce CPK.

Dla komory Retkinia jest już wydana decyzja lokalizacyjna. Dla tunelu KDP i komory Łódź Fabryczna, trwa proces jej uzyskiwania. Spółka CPK złożyła też wnioski o pozwolenie na budowę dla podbicia fundamentów ŁDK i komory Retkinia. Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości (KDP).

Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. Od swojego kształtu linia jest nazywana „igrekiem”. 

Spółka CPK  planuje złożyć wiosek o dofinansowanie najnowszego przetargu ze środków unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę” w ramach trwającego aktualnie naboru. W ubiegłym roku z tego źródła spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości 108 mln zł, m.in. na przygotowanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi. 

Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi będzie miał największą średnicę, biorąc pod uwagę podziemne konstrukcje realizowane dotychczas metodą TBM w Polsce i będzie najdłuższym obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem. Inwestycja CPK zaczyna się na stacji Łódź Fabryczna, czyli w tym samym miejscu co budowany tunel PKP PLK dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Oba obiekty są odrębnymi inwestycjami, mają inny przebieg i pełnią inne funkcje, a ich budowa jest ze sobą skoordynowana. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5