Program CPK to nie tylko nowe lotnisko i sieć szybkich kolei. Projektowane linie przyczynią się do powstania węzłów przesiadkowych dla pasażerów korzystających z pociągów i autobusów oraz dla rowerzystów i kierowców. Poprawie ulegnie również wygląd otoczenia stacji kolejowych. Tak się stanie m.in. w Sieradzu, gdzie spotykają się projektowane linie Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadzące z Warszawy i Łodzi do Wrocławia i Poznania.
W połowie lipca przedstawiciele spółki CPK i lokalnych władz podpisali porozumienie o współpracy dotyczące zagospodarowania okolic stacji kolejowej w Sieradzu. Po wybudowaniu tzw. igreka, czyli linii KDP Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań, miasto Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym. To właśnie Sieradz znajduje się u zbiegu linii dużych prędkości, które zostaną poprowadzone ze stolicy i CPK do Wrocławia i Poznania, z istniejącą linią kolejową nr 14.
– Nowe linie kolejowe CPK projektujemy i budujemy dla pasażerów. Żeby zachęcić ich do korzystania z pociągów, dużą wagę przykładamy do standardu i funkcjonalności stacji kolejowych i ich otoczenia. Celem jest stworzenie kompletnych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, w których pasażer będzie miał wygodny dostęp do różnych środków transportu, np. pociągów, autobusów, rowerów i taksówek – mówił podczas konferencji prasowej w Sieradzu wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Na inwestycjach CPK zyskają nie tylko duże ośrodki, ale też miasta powiatowe, w tym dawne wojewódzkie, czego Sieradz jest doskonałym przykładem – dodał.
W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w nowoczesny węzeł przesiadkowy połączona z całkowitą rewitalizacją jej otoczenia. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią Sieradza. Obecnie niezagospodarowane tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, np. odnowionego dworca i wieży wodnej, w sąsiedztwie których powstanie nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów. Całość prac w zakresie węzła przesiadkowego w Sieradzu realizowana jest równolegle i w ścisłym związku z pracami nad dokumentacją projektową dla całego odcinka Łódź – Wrocław.
– Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że wręcz idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. To bardzo dobra wiadomość, że kolej nie będzie już dzielić naszego miasta. Wręcz przeciwnie: dzięki wspólnym inwestycjom CPK i samorządu, Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd – mówi Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.
Podpisane porozumienie to kontynuacja wspólnych działań spółki CPK i władz Sieradza. W sprawie założeń projektowych otoczenia stacji kolejowej i koncepcji przestrzennej węzła przesiadkowego w kwietniu tego roku spółka CPK i władze miasta zorganizowały warsztaty urbanistyczne, w których uczestniczyli przedstawiciele m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP S.A., MPK Sieradz, PKS Sieradz, Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu, a także eksperci branżowi i projektanci CPK. Podczas warsztatów powstały trzy rozwiązania zagospodarowania otoczenia stacji kolejowej. W tej chwili trwają prace nad finalną koncepcją.
– Z dużą starannością planujemy nasze węzły przesiadkowe. Najpierw przeprowadzamy analizę otoczenia i potencjału ruchowego poszczególnych lokalizacji: wykonujmy pomiary ruchu, badania pasażerskie na stacjach, analizy dostępności, zarówno piesze, jak i kołowe. Na koniec klasyfikujemy poszczególne stacje i w ramach warsztatów wielobranżowych następuje proces wymiarowania elementów infrastruktury poszczególnych węzłów, tak aby były skrojone na miarę potrzeb ich użytkowników – mówi Magda Niewęgłowska, Kierownik ds. Analiz Transportowych z Pionu Kolejowego spółki CPK.
W najbliższym czasie spółka CPK planuje podpisanie kolejnych porozumień z samorządami w zakresie planowania węzłów przesiadkowych i ich powiązań funkcjonalnych z otoczeniem. Po latach zastoju w tej dziedzinie spółka CPK przygotowuje budowę ok. 2 000 km nowych linii kolejowych. Jednocześnie z pierwszym etapem lotniska ma być gotowy odcinek KDP między Warszawą i Łodzią, który włączy port lotniczy w system kolejowy. Trwa już zaawansowane projektowanie dla ponad 400 km linii dużych prędkości, w tym dla odcinka Warszawa – Łódź, który ma zostać uruchomiony jednocześnie z pierwszym etapem lotniska.