– Na podstawie pierwszych, roboczych kontaktów, nawiązanych po zmianach personalnych w obydwu zarządach możemy stwierdzić, że CPK patrzy na współpracę z PKP PLK SA, nadając jej równie wysoki priorytet – podkreślił zarządca infrastruktury kolejowej w komentarzu dla Rynku Lotniczego.
Przypomnijmy, że 14 grudnia spółka CPK złożyła do Prokuratury Rejonowej Warszawa Praga-Północ zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez członków zarządu PKP PLK. Problemem był brak koordynacji projektów kolejowych z CPK, co z kolei miało narazić skarb państwa na szkodę w wielkich rozmiarach. Szerzej o tym pisaliśmy w
TYM TEKŚCIE.
PKP PLK SA w komentarzu dla Rynku Lotniczego zapewnia, że nie ma już nieporozumień między wyżej wymienionymi podmiotami, po tym jak zmieniły się zarządy w spółkach. W przypadku CPK nowy rządowy pełnomocnik
Maciej Lasek powołał Filipa Czernickiego na stanowisko przewodniczącego rady nadzorczej, które delegowało go do zarządzania CPK, natomiast
na czele PKP PLK stanął Piotr Wyborski, który przejął obowiązki prezesa po odwołaniu Ireneusza Merchela.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współpracują ze spółką Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. w celu skoordynowania przygotowań do realizacji przestrzennie i funkcjonalnie powiązanych projektów. Wspólnie dążymy do wypracowania rozwiązań sprzyjających rozwojowi sieci kolejowej w Polsce – podkreślił zarządca infrastruktury kolejowej w komentarzu.
PKP PLK zapewniły, że w kontekście projektu CPK pn.:
„Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa” oraz projektów realizowanych przez PKP PLK S.A. w ramach programu Kolej+ pn.:
„Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” i „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia – Zdroju z Katowicami” spotkania koordynacyjne odbywają się regularnie. Kolejne planowane jest na przełomie lutego i marca.
– Należy jednocześnie podkreślić, że zacieśnienie współpracy koordynacyjnej między zarządami obydwu spółek jest obecnie priorytetem dla Zarządu PLK SA. Na podstawie pierwszych, roboczych kontaktów, nawiązanych po zmianach personalnych w obydwu zarządach możemy stwierdzić, że Zarząd CPK patrzy na współpracę z PLK SA nadając jej równie wysoki priorytet – podsumowano w komentarzu.
Wcześniej Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, jeszcze przed objęciem stanowiska mówił o tym, że brak koordynacji między PLK a CPK byk kluczowym problemem. – Na styku nowych linii z istniejącymi potrzebna jest ścisła współpraca. Dzisiejsza sytuacja pokazuje jednak, że spółki CPK i PLK się nie dogadują. Projekt CPK nie jest nawet w Ministerstwie Infrastruktury, co nie ułatwia koordynacji – rywalizują między sobą – w tym także o ograniczoną pulę pieniędzy. Przewagę ma PKP PLK, bo środki na Krajowy Program Kolejowy są bardziej realne, a na komponent kolejowy CPK – na razie w większości środki są wirtualne. Brakuje porozumienia na poziomie technicznym, takich jak powiązania istniejących już linii z nowymi –
mówił w listopadzie Piotr Malepszak.