Partner serwisu
Biznes i przemysł

CPK i PPL. Jakie finansowanie CPK.Lotnisko?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
CPK i PPL. Jakie finansowanie CPK.Lotnisko?
wiz. CPK
PPL zaangażuje 9 mld zł w budowę nowego lotniska CPK. O samym mechanizmie finansowania inwestycji na razie nie wiemy zbyt wiele – transakcja ma zostać sfinalizowana do końca przyszłego roku. Minister Lasek zapewnia, że PPL poradzi sobie z takim obciążeniem finansowym.

– Na podstawie listu intencyjnego PPL zaangażują w budowę nowego lotniska 9 miliardów złotych. Jest to kapitał polski i za nim pójdzie także udział w spółce CPK.Lotnisko i PPL obejmie 49 proc. tego udziału. W tym momencie mamy pewność, że zarówno powstanie, organizacja, jak i zarządzanie nowego lotniska na CPK będzie całkowicie w polskich rękach i państwo polskie będzie miał całkowity wpływ na organizację pracy tego lotniska – powiedział podczas poniedziałkowej (23 grudnia) Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Prezes CPK Filip Czernicki potwierdzał zaś, że oznacza to koniec współpracy z Vinci w zakresie o jakim dotąd rozmawiano postawienie na kapitał z Polski.

– Dzisiaj zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku funkcjonowania projektu CPK – podkreślał Klimczak.

Spółka CPK.Lotnisko

W ramach prac nad dokumentacją transakcyjną, powstaną m.in. umowa inwestycyjna między CPK a PPL, umowa spółki CPK.Lotnisko oraz opracowany zostanie model zarządzania, czyli szczegółowe założenia w zakresie eksploatacji oraz zarządzania lotniskiem CPK po jego uruchomieniu.

– Cieszę, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu kapitałowemu PPL i CPK proces zintegrowania inwestycji i realizacja celów Programu CPK będą sprawnie realizowane, zaczynając od wykorzystania know-how i technologii aż do finalnego uruchomienia lotniska CPK, a później zarządzania jego bieżącą działalnością – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.

Zgodnie z wypracowanym porozumieniem, CPK zachowa minimum 51 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki CPK.Lotnisko, zaś PPL obejmie do 49 proc. Z szacowanej kwoty kosztów budowy nowego portu 30-40 proc. zostanie proporcjonalnie sfinansowane przez udziałowców spółki CPK.Lotnisko, zaś pozostałą część (60-70 proc.), pokryją środki z emisji obligacji – dłużnych papierów wartościowych.

Transakcja obu podmiotów w aktywa spółki CPK.Lotnisko zgodnie z harmonogramem powinna zostać sfinalizowana w IV kwartale 2025 roku.

Czy PPL sobie poradzi?

Inwestycja w CPK to nie jedyne działania prowadzone przez PPL. Spółka zamierza także wydać od 1 do 1,6 mld zł (kwota z rezerwą finansową) na modernizację Lotniska Chopina, jeszcze przed otwarciem CPK, a o rozpoczęciu inwestycji mówi także Lotnisko Modlin, w którym PPL jest istotnym udziałowcem i jedynym branżowym podmiotem potencjalnie dysponującym środkami na inwestycje.
– Czy PPL sobie poradzi z tym w obciążeniu? Oczywiście. Dlatego tak długo to trwało. Te rozmowy, które prowadziliśmy niemalże przez ostatnie pół roku sprawdzały ile jesteśmy w stanie, ile Polskie Porty Lotnicze są w stanie, jako kapitał, a ile jako instrumenty dłużne są w stanie zainwestować w nowe lotnisko – podkreślał Macie Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK. Zwracał też uwagę na to, że jest to kwota taka sama o jaką rozmawiano z Vinci.

– Spółka PPL inwestowała na wielu lotniskach, również w rozbudowę tego lotniska, na którym jesteśmy [Lotnisko Chopina – red.], ma doświadczenie i jestem pewien, że wspólnie z partnerami z Centralnego Portu Komunikacyjnego są w stanie przeprowadzić sprawnie budowę nowego lotniska – podkreślał Lasek.

Polski kapitał najważniejszy

Prezes PPL potwierdził, że spółka będzie w stanie finansować inwestycje w CPK z długu, ale podkreślał, że najważniejszą informacją jest to, że inwestorem nie będzie podmiot zagraniczny. – Nasze zobowiązania w stosunku do CPK będą racjonalne. To nie będzie topienie PPL-u. Te 9 mld bardzo dokładnie będzie rozpisane w umowie inwestycyjnej – powiedział Andrzej Ilków.

– Tworzymy tak naprawdę jeden buissnes case, jeden zwarty zespół w zakresie zarządzania finansami publicznymi. Tworzymy przedsięwzięcie, w którym w jednym miejscu zarabiamy po to, żeby zainwestować w nową infrastrukturę. Najbardziej logiczne z możliwych rozwiązań. Jednocześnie nie dajemy tutaj możliwości tak naprawdę wyprowadzania zysków później z Polski – dodawał Czernicki. Podkreślał przy tym, że przyszłe przychody i wypracowane przez przedsiębiorstwo zyski zostaną w Polsce.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK ogłasza przetarg dotyczący badań podłoża lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK ogłasza przetarg dotyczący badań podłoża lotniska

Centralny Port Komunikacyjny 12 grudnia 2024

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

CPK. Będą badania gruntu i wody pod lotniskiem

Infrastruktura i lotniska

CPK. Będą badania gruntu i wody pod lotniskiem

Centralny Port Komunikacyjny 23 września 2024

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Roman Czubiński 12 września 2024

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Infrastruktura i lotniska

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Centralny Port Komunikacyjny 20 sierpnia 2024

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Infrastruktura i lotniska

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Centralny Port Komunikacyjny 16 sierpnia 2024

Zobacz również:

CPK ogłasza przetarg dotyczący badań podłoża lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK ogłasza przetarg dotyczący badań podłoża lotniska

Centralny Port Komunikacyjny 12 grudnia 2024

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

CPK. Będą badania gruntu i wody pod lotniskiem

Infrastruktura i lotniska

CPK. Będą badania gruntu i wody pod lotniskiem

Centralny Port Komunikacyjny 23 września 2024

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Roman Czubiński 12 września 2024

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Infrastruktura i lotniska

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Centralny Port Komunikacyjny 20 sierpnia 2024

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Infrastruktura i lotniska

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Centralny Port Komunikacyjny 16 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5