Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała 7 grudnia bieżącego roku kolejną umowę na projekt linii kolejowej. Tym razem obejmuje STEŚ i KPP odcinków Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie i Grudziądz-Gdańsk o łącznej długości ok. 250 km. Oba projekty wykona Transprojekt Gdański za kwotę 181,5 mln zł + VAT.
Trójmiasto i Pomorze z CPK w Baranowie połączy tzw. szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w godzinę i 45 minut, a do Warszawy w dwie godziny. Obecnie najkrótszy czas to dwie godziny i 45 minut.
– Potwierdzam, że zawarliśmy kolejną umowę i to jest świetna wiadomość. W ten sposób studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi (STEŚ) objętych już ponad 1.500 km „szprych” CPK. Prace nad STEŚ prowadzimy – i to są twarde fakty, proszę to sprawdzić – w tempie niespotykanym dotychczas przy inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce. Dla odcinka z Warszawy do Łodzi jesteśmy już na etapie złożonego wniosku o decyzję środowiskową i zawartych umów projektowych, a z Łodzi do Wrocławia i z Łętowni do Rzeszowa mamy wybrane warianty inwestorskie – przekazał Rynkowi Lotniczemu Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Bazowe założenia projektowe dla linii nr 5:
prędkość projektowa 350 km/h
prędkość eksploatacyjna 250 km/h
przeznaczenie linii: ruch mieszany (pasażerski i towarowy)
zasilanie sieci trakcyjnej: 2 x 25 kV AC.
Wykonawca na podstawie analiz 12 wariantów, wskaże rekomendowany oraz warianty porównawcze przebiegu danej linii kolejowej. Na tej podstawie zamawiający podejmie decyzję odnośnie wyboru wariantu przebiegu projektu, na który uzyskana zostanie ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz opracowana zostanie Koncepcja Programowo-Przestrzenna, a także Program Funkcjonalno-Użytkowy.
Zamawiający wymaga, aby STEŚ oraz KPP były realizowany przy użyciu procesów BIM. Transprojekt Gdański, będący także autorem projektu oddanej do użytku w 2015 roku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, obchodzi w tym roku 70-lecie istnienia.