Jeden z szeregu ogłoszonych przez CPK przetargów dotyczy opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii kolejowych nr 54 Trawniki – Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec (w sumie 89 km). Ich celem jest poprawa skomunikowania południowej części województwa lubelskiego oraz utworzenie w perspektywie międzynarodowego korytarza transportowego w kierunku Rawy Ruskiej i Lwowa. Wśród wariantów znajduje się budowa tunelu pod Zamościem.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy dwóch nowych tras kolejowych w województwie lubelskim, poprawiających dojazd do Zamościa i Tomaszowa Lubelskiego. Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji, wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej, w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego.
Efektem projektu ma być stworzenie niezawodnego połączenia południowej części województwa lubelskiego, a także walka z wykluczeniem transportowym. Nowa linia miałaby poprawić dojazd z Lublina do Krasnegostawu, Zamościa i Tomaszowa Lubelskiego, poprawiając też atrakcyjność turystyczną regiony. Trasa byłaby elementem perspektywicznego międzynarodowego korytarza transportowego w kierunku Rawy Ruskiej i Lwowa.
Linia nr 54 miałaby prowadzić od punktu włączenia w linię nr 7 między przystankami Biskupice i Trawniki do linii kolejowej nr 69 w okolicach nowej stacji Krasnystaw Miasto. Natomiast linia 56 prowadziłaby od punktu włączenia w linię kolejową nr 69 w okolicy nowej stacji Wólka Orłowska do stacji Bełżec na linii kolejowej nr 69, będącą nowym połączeniem kolejowym łączącym m.in. miasta Zamość i Tomaszów Lubelski. Projekt zakłada wykorzystanie infrastruktury PKP PLK na linii nr 69 na odcinku Krasnystaw Miasto – Wólka Orłowska. Ponadto nowa trasa będzie stykać się z liniami kolejowymi nr 65 i 72 w rejonie miasta Zamość oraz nr 69 na stacji Bełżec. W rejonie miasta Zamość część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem wraz z lokalizacją podziemnej stacji pasażerskiej.
Założono ruch mieszany – pasażerski i towarowy, obsługę pociągów towarowych o długości do 750 m oraz zasilanie 3 kV DC. Prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich na liniach 54 oraz 56 to – w zależności od wariantu trasowania - to 200 lub 250 km/h, a dla pociągów towarowych 100 lub 120 km/h. W rejonie miasta Zamość część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem wraz z lokalizacją podziemnej stacji pasażerskiej.
Termin składania ofert mija 3 lutego. O wyborze zdecydują cena (70%) oraz doświadczenie personelu (30%). Na realizację przeznaczono 584 dni, czyli nieco ponad 19 miesięcy.
Od listopada do końca roku 2020 spółka CPK ogłosiła postępowania przetargowe na opracowanie Studiów Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowych (STEŚ) dla ośmiu odcinków kolejowych o łącznej długości 701 km. Więcej piszemy o tym
tutaj.