Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK. Jaka przyszłość megainwestycji?
fot. CPK
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego była jedną ze sztandarowych rządowych inwestycji. Jaka przyszłość czeka CPK po zmianie władzy? Czy projekt ten zostanie porzucony w całości, czy może część prac, np. w zakresie kolei dużych prędkości będzie kontynuowana? O scenariusze rozwoju wydarzeń zapytaliśmy ekspertów.

W ostatnich wyborach parlamentarnych partie opozycyjne zdobyły wystarczającą liczbę głosów i mandatów w Sejmie, aby utworzyć rząd. W czasie kampanii wyborczej i wcześniej krytykowały one koncepcję budowy nowego centralnego lotniska. W jednym ze 100 konkretów na pierwsze 100 dni rządów Koalicji obywatelskiej mogliśmy przeczytać: „Zweryfikujemy projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zatrzymamy bandyckie wywłaszczenia i naprawimy krzywdy już wywłaszczonym. Zablokujemy sprzedaż lotniska Okęcie”.

Podczas wrześniowego Kongresu Rynku Lotniczego przedstawiciele opozycji mieli okazję dokładniej przedstawić swoje spojrzenie na sprawę. Maciej Lasek z Koalicji Obywatelskiej podkreślał wówczas, że projekt CPK wymaga „gruntownego audytu” i podkreślał, że inwestycja jest przeskalowana. Za kontynuacją prac opowiadał się oczywiście Marcin Horała i przedstawiciel Konfederacji.

Furgalski: CPK bez części lotniczej

Obecnie najwięcej kontrowersji budzi kontynuowanie prac nad częścią lotniskową projektu. – Nic nie wskazuje na kontynuowanie prac części lotniczej. Odblokowany zostanie rozwój Modlina, odkurzone zostaną plany rozbudowy Okęcia, które zatwierdzono w 2018 roku. Radom potrzebuje takiej strategii dla trzeciego lotniska w regionie, żeby jak najszybciej przestał przynosić straty – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Nie przekreśla jednak całości prac wykonanych w zakresie inwestycji w transport szynowy. – Na pewno kontynuowane będą prace przygotowawcze budowy kolei dużych prędkości, ale tam, gdzie istnieją realne potoki uzasadniające takie inwestycje. Wszystkie kompetencje w tych sprawach porozrzucane po kilku resortach powinny wrócić do ministra infrastruktury. Nie może być rywalizacji CPK vs. PKP PLK, bo mamy jednego zarządcę narodowej sieci – podkreśla Furgalski.

Warto także pamiętać, że sprawa CPK to nie jedyny problem branży, która ciągle czeka na finansowania z Funduszy Unijnych inwestycji kolejowych realizowanych przez PKP PLK. Dodaje przy tym, że z pewnością potrzebny jest audyt, żeby poznać prawdziwy stan wydatkowania środków publicznych. – Mamy przykładowo informacje, ile zakupiono hektarów gruntu pod budowę, ale wydatkowana kwota jest traktowana jako tajemnica handlowa. Przypomnę, że mówimy o pieniądzach publicznych! – zaznacza.

Malepszak: Urealnić harmonogram, zbadać alternatywy

– Projekt CPK wymaga w pierwszej kolejności audytu jego poszczególnych składowych, czyli lotniska i linii kolejowych wchodzących w skład tak zwanego komponentu kolejowego. Warto pamiętać, że chociaż cały projekt ma tworzyć synergię między transportem kolejowym i lotniczym, to praktycznie wszystkie jego elementy możemy traktować oddzielnie i mogą być realizowane jako osobne projekty – mówi Piotr Malepszak, były prezes CPK.

Malepszak zwraca uwagę na to, że w ciągu ostatnich pięciu lat zostało wykonane bardzo dużo pracy analitycznej i studialnej, a dla części projektów prowadzona jest obecnie faza projektowa. Zarówno pod względem ekonomiczno-finansowym, społecznym, jak i technicznym projekty te muszą być jego zdaniem szczegółowo przeanalizowane, bo w zapowiedziach spółki dotyczących szczegółowych rozwiązań kolejowych wybrzmiał problem przeskalowania opartego na nierealnych założeniach liczby pociągów.

– Konieczna jest analiza ryzyka, szczególnie dla projektu nowego lotniska, bo te kwestie zostały w ostatnim czasie zupełnie pominięte. Kluczowa jest odpowiedź, czy liczby związane z liczbą pociągów i pasażerów uzasadniają realizację poszczególnych elementów projektu CPK, a jeśli uzasadniają to w jakim zakresie i jakie są priorytety realizacji – mówi Malepszak.

– Oczywistym jest, że dotychczasowe założenia związane z harmonogramami rzeczowymi i finansowymi są całkowicie nierealne i należy je urealnić. Widzę dużą szansę realizacji części inwestycji kolejowych na najważniejszych liniach w projekcie CPK, które stanowią nową jakość dla połączeń krajowych i międzynarodowych. W przypadku budowy nowego lotniska jednym z elementów audytu musi być analiza rozwiązań alternatywnych, czyli rozwoju istniejących lotnisk na terenie kraju – dodaje były szef CPK.


Sipiński: Lotnisko ważnym, ale tylko dopełnieniem kolei

– CPK jest odpowiedzią na dwa problemy, co do których panuje w polityce zgoda: Warszawa potrzebuje lepszego lotniska jako hubu dla LOT, a sieć kolejowa wymaga potężnej przebudowy. Czy da się te problemy rozwiązać bez CPK? Teoretycznie tak, ale wg mnie projekt jest w Polsce wyjątkowy, bo jest odpowiedzią kompleksową, a nie wyrywkową – jest projektem multimodalnym, a to się w Polsce rzadko zdarza – mówi Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight.

Dodaje przy tym, że modernizacja Lotniska im. F. Chopina, o ile w ogóle jest możliwa, nie rozwiąże problemu dostępu kolejowego do tego portu. Zdaniem Sipińskiego najważniejsza jest kwestia rewizji harmonogramu prac nad CPK. – Trzeba przestać marzyć o 2028 i urealnić terminy by móc tym samym lepiej zaplanować strategie PLL LOT. W drugiej kolejności potrzebna jest strategia ruchu lotniczego, a na jej podstawie ewentualna rewizja skali projektu. Natomiast bardzo ważne jest, żeby media i eksperci nie pozwolili politykom sprowadzić projektu tylko do lotniska – komponent kolejowy, który jest dużo mniej kontrowersyjny, powinien ciągnąć całą inwestycję. Lotnisko jest ważne, ale musi być dopełnienie sieci kolejowej, nie na odwrót – zaznacza Sipiński.

CPK: Prace projektowe i terenowe są kontynuowane

Po wyborach pojawiły się od razu głosy nawołujące do wstrzymania prac nad CPK. – Projekt trzeba w tej chwili wstrzymać i przeprowadzić audyt. Po jego wykonaniu zostaną podjęte ostateczne decyzje – mówi cytowany przez Dziennik Gazetę Prawną Maciej Lasek, poseł Koalicji Obywatelskiej.

Spółka póki co pracuje jednak, tak jak do tej pory. – Nie gdybamy, nie spekulujemy, nie snujemy alternatywnych scenariuszy. Jako inwestor CPK koncentrujemy się na wykonaniu zadania, do którego zostaliśmy powołani. To zadanie to przygotowanie, zaprojektowanie i docelowo budowa nowej, potrzebnej infrastruktury – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

– Projekt CPK to dziesiątki dużych przetargów i mniejszych postępowań, setki oferentów i kontrahentów, a w efekcie zawarte i realizowane umowy. Nasze działania, a w konsekwencji przyjęte harmonogramy, etapy i zobowiązania, wpisane są w szereg oficjalnych dokumentów, strategii i uzgodnień na poziomie krajowym i europejskim. W związku z tym liczne prace projektowe, pozyskiwanie decyzji, wykupy nieruchomości, roboty i badania w terenie są kontynuowane – dodaje Majszyk.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Nowy przystanek kolejowy Retkinia do wyburzenia

Infrastruktura i lotniska

Łódź: Nowy przystanek kolejowy Retkinia do wyburzenia

Kasper Fiszer 18 października 2023

Efekt cargo CPK. Lotnisko ma zwrócić się po 12 latach

Infrastruktura i lotniska

CPK: Jest umowa na projekt najwyższej w Polsce wieży kontroli ruchu

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Efekt cargo CPK. Lotnisko ma zwrócić się po 12 latach

Infrastruktura i lotniska

Efekt cargo CPK. Lotnisko ma zwrócić się po 12 latach

inf. pras. 11 października 2023

CPK: Jest umowa na projekt najwyższej w Polsce wieży kontroli ruchu

Infrastruktura i lotniska

CPK będzie neutralne klimatycznie

Infrastruktura i lotniska

CPK będzie neutralne klimatycznie

Łukasz Malinowski 03 października 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Nowy przystanek kolejowy Retkinia do wyburzenia

Infrastruktura i lotniska

Łódź: Nowy przystanek kolejowy Retkinia do wyburzenia

Kasper Fiszer 18 października 2023

Efekt cargo CPK. Lotnisko ma zwrócić się po 12 latach

Infrastruktura i lotniska

CPK: Jest umowa na projekt najwyższej w Polsce wieży kontroli ruchu

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Efekt cargo CPK. Lotnisko ma zwrócić się po 12 latach

Infrastruktura i lotniska

Efekt cargo CPK. Lotnisko ma zwrócić się po 12 latach

inf. pras. 11 października 2023

CPK: Jest umowa na projekt najwyższej w Polsce wieży kontroli ruchu

Infrastruktura i lotniska

CPK będzie neutralne klimatycznie

Infrastruktura i lotniska

CPK będzie neutralne klimatycznie

Łukasz Malinowski 03 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5