Inwestycje kolejowe związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym zostaną zrealizowane w latach 2020-2034. Połączą większość regionów Polski z Warszawą oraz nowym lotniskiem w czasie do 2,5 godz. Spółka poinformowała, że pierwsze prace przygotowawcze ruszą już w tym roku i obejmą odcinki o długości 563 km.
Prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki zapewnili na konferencji prasowej, że projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie realizowany. –
Jesteśmy ambitnym narodem i dlatego powstała idea CPK. 450 tysięcy operacji lotniczych rocznie rozwinie biznes. To inwestycja w nasz kraj – podkreślił prezydent Duda. – To nie tylko wielka szansa dla lotnictwa i kolei, ale przede wszystkim dla społeczeństwa. To nowe podatki od międzynarodowych firm, z których sfinansujemy nowe szkoły i szpitale – dodał premier Morawiecki.
Już w tym roku ruszą prace na odcinkach:
Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica z Czechami;
Ostrołęka – Łomża;
Trawniki – Krasnystaw – Zamość;
Łętownia – Rzeszów; a także
Chybie – Jastrzębie-Zdrój – Godów – granica z Czechami.
Wskazane przez spółkę CPK inwestycje będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć prace w 2023 roku. Harmonogram zakłada wówczas roboty ziemne, roboty budowlane, prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.
Inwentaryzacje przyrodnicze na początek
Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych szlaków rozwiązań technicznych, czyli przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. Spółka zaznaczyła, że w tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oddziaływania inwestycji na środowisko.
Malepszak: Wykluczone regiony odzyskają kolej
– Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, które zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce – podkreślił Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Na plan tych przedsięwzięć składa się w sumie dwanaście tras, w tym dziesięć szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.