Wieżę kontroli ruchu na lotnisku CPK zaprojektuje polskie biuro JSK Architekci. Obok terminalu pasażerskiego może to być jeden z najbardziej rozpoznawalnych obiektów nowego lotniska. Będzie to też najwyższy tego typu budynek w Polsce. Wieża może mieć nawet 105 metrów wysokości.
JSK Architekci to biuro architektoniczne, które w swoim portfolio ma m.in. projekty Terminala 2 lotniska w Gdańsku, terminala lotniska we Wrocławiu i pirsu zachodniego Terminala 1 lotniska w Monachium, który jest właśnie w trackie rozbudowy. Ta firma przygotowała również projekty stadionów: Narodowego i Legii (oba w Warszawie) i Miejskiego we Wrocławiu. Projektowała też liczne obiekty użyteczności publicznej, budynki biurowe i obiekty handlowe.
– W przetargu wyłoniliśmy doświadczonego polskiego partnera, którego dotychczasowe projekty powinny gwarantować wysoką jakość pracy. Myślę, że projektant zaproponuje bardzo ciekawy architektonicznie projekt wieży spełniający wszystkie wymagania, które uzgadniamy z naszym partnerem, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej – podkreśliła Eliza Wysocka z Biura Projektowania i Inżynierii programu lotniskowego CPK, lider projektu.
Według założeń master planu lotniska CPK, wieża kontroli lotów będzie miała salą operacyjną kontrolerów na wysokości ok. 90 metrów nad płytą lotniska. Jak wynika z założeń projektowych, maksymalna wysokość wieży CPK to 105 metrów. Zostanie ona precyzyjnie określona po przeprowadzeniu analiz widoczności - w pierwszej fazie projektowania. Dotychczas najwyższym tego typu obiektem w Polsce jest oddana do użytku w 2019 r. 46-metrowa wieża na lotnisku Katowice Airport w Pyrzowicach. Niewiele mniej – ok. 45 metrów – ma wieża na lotnisku w Krakowie.
– Cieszymy się, że nasz projekt wieży kontroli ruchu lotniczego stanie się istotnym elementem lotniska CPK, najważniejszego portu lotniczego w Polsce. Jestem przekonany, że stworzymy obiekt, który będzie rozpoznawalnym, indywidualnym elementem lotniska i jednocześnie wpisze się w jego całościową architektoniczną koncepcję – stwierdził Mariusz Rutz architekt i członek zarządu JSK Architekci.
Wybrana w przetargu firma przygotuje projekt wieży, a także uzyska niezbędne zgody i pozwolenia budowlane. Zakres zamówienia obejmie również inne usługi związane z projektowaniem np. doradztwo w trakcie postępowań na roboty budowlane. Jak wynika z harmonogramu, wizualizacji obiektu możemy spodziewać się w I kwartale 2024 r.
W przetargu na projektanta wieży uczestniczyło dziewięć firm i cztery konsorcja projektowe z którymi spółka CPK pod koniec ubiegłego roku podpisała umowę ramową na projektowanie obiektów wspierających lotnisko (Support Infrastructure Engineering – SIE). W ramach tego kontraktu – oprócz wieży kontroli ruchu lotniczego – w najbliższym sąsiedztwie terminala zaprojektowane zostaną m.in. centrum operacyjne lotniska, biura służb lotniskowych oraz budynki: służb ratowniczo-gaśniczych, utrzymania i zarządzania lotniskiem.
Spółka CPK dysponuje gotowym projektem koncepcyjnym) terminala i dworca kolejowego CPK. Projekt budowlany jest w opracowaniu i powinien być gotowy na przełomie roku. Za dokumentację odpowiada pracownia Foster + Partners, która ma doświadczenie w projektowaniu hubów m.in. w Pekinie, Hongkongu i Dosze. Trwają też inne zaawansowane prace projektowe, np. libańsko-amerykańskie konsorcjum Dar finalizuje prace nad projektem dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych CPK. Wartość kontraktu to 15,5 mln złotych netto.