Gdy rząd ogłosi decyzję kierunkową, spółka będzie szybko gotowa do kolejnych etapów procesu inwestycyjnego – powiedział podczas debaty otwarcia Kongresu Infrastruktury Polskiej prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki. Prace projektowe linii KDP Warszawa – CPK – Łódź są zaawansowane, a dla części lotniczej – wykonane w połowie. Ubolewał też, że poprzedni rząd nie przyznał zapowiadanych funduszy na rozpoczęcie prac budowlanych.
CPK jest uznawany za inwestycję strategiczną dla Polski, jednak na początku działalności nowego zarządu – o czym przypomniał prezes – było wiele wątpliwości co do jej racjonalności, skali i harmonogramu. Dziś rekomendacje ze spółki są już na biurkach ministra infrastruktury oraz premiera. – Czekamy na decyzję kierunkową, która da nam zastrzyk do pozyskania finansowania i rozpoczęcia kolejnych etapów – zadeklarował.
Projektowanie lotniska na półmetku
– Jesteśmy na półmetku projektowania lotniska: terminalu, płyt postojowych, dróg startowych, instalacji oraz infrastruktury towarzyszącej – ujawnił Czernicki. Mimo trwającej przez pewien czas niepewności co do tego, czy nowy rząd będzie kontynuował program CPK, nie wstrzymano projektowania: jak uzasadnił prezes, ich zamrożenie wiązałoby się z ponoszeniem dużych kosztów przestoju. Część wniosków wynikających z weryfikacji zakresu przedsięwzięcia została już wprowadzona.
– Trudno jednak wejść w fazę budowy bez zagwarantowanego finansowania. Poprzedni rząd, mimo podjęcia uchwały o przeznaczeniu środków na ten cel, w rzeczywistości ich nie przekazał – kontynuował. O nierealności finansowania PCK według zasad przyjętych przez poprzedników mówił także podczas debaty wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Jeśli decyzja kierunkowa zapadnie szybko, spółka CPK – według zapewnień prezesa – będzie potrafiła bardzo szybko przejść do kolejnej fazy, już z urealnionymi założeniami. – Premier mówił o czerwcu, sądzę, że informacja będzie podana niebawem – zaznaczył Czernicki.
Kolej: Lada dzień będzie przetarg na łódzki tunel
Trwa też weryfikacja komponentu kolejowego. – Idea "piasty i szprych" nie miała uzasadnienia ani w ekonomii, ani w potokach pasażerskich. Koncentrujemy się na tych inwestycjach, które mają uzasadnienie społeczno-gospodarcze – zadeklarował mówca.
Priorytetem jest w tym zakresie linia 85 (KDP „Y”) na odcinku Warszawa – CPK – Łódź. – Prace projektowe są na nim bardzo zaawansowane. Jesteśmy też w przededniu przetargu na budowę tunelu KDP pod centrum Łodzi – poinformował Czernicki. Zasadność tej inwestycji nie budzi w spółce żadnych wątpliwości, podobnie jak szybkie połączenie Katowice – Ostrawa, określone przez prezesa jako „trudne, acz konieczne”.
CPK liczy na pozyskanie dla olbrzymiego i kapitałochłonnego przedsięwzięcia wsparcia finansowego ze strony Unii Europejskiej. – Dla lotnisk fundusze nie będą już dostępne, ale dla kolei – tak. Wpisujemy się w sieć TEN-T. Planowane przez nas linie dużych prędkości przyspieszą transport transeuropejski na głównych osiach, łącząc np. Rail Baltica z Pragą czy Berlinem – przypomniał prezes.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.